Finsk selskab på København-Aarhus rute

Det SAS-ejede finske flyselskab Blue1 skal i februar og marts måned flyve en række afgange på indenrigsruten mellem København og Aarhus.

Aarhus Lufthavn leder med lys og lygte efter en sekundær operatør på indenrigsruten til København. Efter Cimber Sterlings konkurs i maj måned har SAS været alene på ruten, og det har indtil videre betydet højere priser og færre afgange.

I slutningen af februar måned vil de faste passagerer på ruten sikkert spærre øjnene op, når der på udvalgte afgange indsættes et 115-sæders fly fra det finske luftfartsselskab Blue1. Netop Blue1 er for nylig blevet omdannet tilSAS-gruppens nye produktionsselskab, der skal flyve for SAS og eksterne kunder. Derfor bliver det ikke en ny operatør på Aarhus-indenrigsruten, men i stedet andre fly i en periode.

Der er dog i første omgangtale om en snes rotationer i slutningen af februar måned og i begyndelsen af marts måned.

SAS opererer sædvanligvis CRJ900-flyet på indenrigsruten mellem Aarhus og København, og netop dette fly har 88 sæder, hvilket er egnet til at skabe mange frekvenser. Efter at SAS har udfaset MD87-flyene skal man op i et 141-sæders Airbus A319-fly, hvilket oftest vil være for mange sæder at udbyde på ruten. Derfor passer Blue1-flyet af typen Boeing 717 med 115 sæder ganske godt til de store afgange på København-Aarhus ruten.

Har væreti spiltil danske indenrigsruter
Hos SAS havde man længe Blue1 som en del af “Plan B“, dengang der var frygt for, at Cimber Sterling krakkede med store konsekvenser for indenrigsføderuterne til CPH. Men SAS var samtidig bange for intern uro, idet overenskomsterne med Blue1-piloterne angiveligt var billigere end aftalerne med de danske piloter. Den frygt er tilsyneladende væk, efter det store opgør om det flyvende personales overenskomster i sidste måned.

Blue1´s Boeing 717-fly er en videreudvikling af McDonnell Douglas’ MD-80/MD-90. Da Boeing opkøbte McDonnell Douglas i 1997, blev planerne til et flydesign på typen MD-95 overtaget af Boeing. Det blev derfor til Boeing 717, men succesen udeblev, og i 2005 blev produktionen stoppet, da der kun var solgt 156 eksemplarer. Af disse beskæftiges ni eksemplarer hos det SAS-ejede finske selskab.