Finsk ‘snow-how’ sikrer flytrafikken trods sne og kulde

Fredag morgen var der 25 graders frost i Helsinki Airport, og på jorden lå omkring en halv meter sne. Men der var ‘business as usual’ i den finske storlufthavn, der ikke har været lukket på grund af vejret siden 2003.

Øvelse gør mester. Det gælder i alle discipliner, men ikke mindst i snerydning i lufthavnene.

I december måned 2010 kunne man opleve, at hele den europæiske passagerflytrafik nærmest blev udsat for et kollektivt kollaps, da de tre største europæiske lufthavne i London-Heathrow, Paris-Charles de Gaulle og Frankfurt fik store mængder af sne samt hård frost.

Allerede dengang tilbød den finske lufthavnsoperatør Finavia, at medarbejdere fra de europæiske storlufthavne kunne komme på kursus i Finland, således at man kunne lære at holde lufthavnene åbne trods store snemængder og kulde.

Tilbuddet fra Finland havde nok mere karakter af pressestunt, end en egentlig hjælpende hånd til de europæiske konkurrenter.

Ikke lukket siden 2003
Men faktum er, at Helsinki Airport har en særdeles god performance på operationer under vinterlige forhold, som trods alt er en del af dagligdagen i tre til fire af årets 12 måneder.

Den finske hovedstadslufthavn har ikke været lukket som følge af vejret siden 2003. En lukning, der dengang varede i blot en halv time.

Helsinki Airport forklarer lufthavnens succes med godt udstyr, ekstraindkaldt personale samt brugen af tre baner samtidigt. Ifølge lufthavnen tager det 11 minutter at rydde en af banerne inklusive taxiways.

Under særlige omstændigheder kan lufthavnen dog være nødsaget til at lukke to ud af tre baner, hvilket naturligt vil skabe forsinkelser. DaHelsinki Airport måtte opgive i 2003, var det en kombination af kraftigt snefald og høje vindstyrker, der medførte samtidig lukning af alle tre baner.

Bedre vilkår end i Heathrow
Den særlige vinterindsats i Helsinki Airport bliver styret ved anvendelse af omkring 250 forskellige køretøjer samt et ekstramandskab på 50personer.

Der er således ingen tvivl om, at Finnair-ruterne til Asien har den højeste regularitet i vinterhalvåret i sammenligning med andre europæiske flyselskaber.

Men vilkårene er også optimale i Helsinki sammenholdt med eksempelvis London Heathrow Airport, der ofte får skyld for mangelfuld snerydning.

I Helsinki Airport er der omkring 600 operationer per dag fordelt på tre baner, mens man i Heathrow har to baner til at afvikle omkring 1.200 operationer. Samtidig har London-lufthavnen fem gange så mange passagerer om dagen at håndtere.

I vinteren 2009/10, der var en af de hårdeste i mange år, faldt der sammenlagt 188 centimeter sne i Helsinki Airport, men ikke på noget tidspunkt måtte lufthavnen lukke. Det vidner ikke alene om tilstrækkelige ressourcer, men også om en lufthavn der har fundet den rette ‘snow-how’ formel til snebekæmpelse.