Forplads i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Fjerde rekordår i træk i CPH

Med 25,6 millioner passagerer satte Københavns Lufthavn i 2014 passagerrekord for fjerde år i træk. Ryanairs ankomst til marts varsler om et nyt rekordår i 2015.

25.627.093. Præcis så mange passagerer gik igennem terminalerne og sikkerhedskontrollerne i Københavns Lufthavn i 2014. Det er 6,3 procent bedre end i 2013. Fordelt på segmenter, så steg antallet af indenrigsrejsende med 2,3 procent, mens antallet af udenrigsrejsende steg med 6,8 procent. Større vækst i udenrigs- end i indenrigstrafikken betød, at indenrigsflyvningen skrumpede ind til kun at udgøre 7,5 procent af den samlede passagertrafik i Københavns Lufthavn.

”Specielt udenrigstrafikken trak væksten året igennem, og dermed styrker vi fortsat vores position som internationalt knudepunkt. Et faktum, der i særdeleshed bliver understøttet af, at vi samlet set havde en vækst på 8,0 procent på vores 27 interkontinentale ruter i 2014,”siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.
Positionen som vigtigt nordeuropæisk trafikknudepunkt blev endvidere styrket af, at transfertrafikken steg 12,6 procent i forhold til 2013. Stigningen i transfertrafikken var størst på de vigtige feederruter fra Stockholm, Oslo og Bergen.

Blive endnu bedre
2014-resultatet er det bedste resultat nogensinde for fjerde år i træk. Og 2015 kan meget vel gå hen og blive endnu bedre. Det peger flere ting allerede nu på.

For det første starter det aggressive irske lavprisselskab Ryanair 26. marts med at flyve fra Københavns Lufthavn til blandt andet London. Kombinationen af nyhedens interesse og lave billetpriser vil sandsynligvis betyde, at Ryanair ikke bare vil snuppe passagerer fra de andre selskaber, men også, at folk, der normalt ikke rejser får lyst til at rejse. Ryanair kaster sig blandt ind i kampen om passagererne til den suverænt største destination fra Københavns Lufthavn – London. Over 1,9 mio. passagerer fløj i 2014 mellem København og London. Det er en fremgang på næsten ti procent i forhold til 2013.

På London-markedet kommer Ryanair op mod hele fire nuværende aktører. SAS og British Airways flyver til London Heathrow. Norwegian betjener London Gatwick og easyJet flyver til London Luton og London Stansted. Fra marts vil Ryanair også flyve til Stansted, og det vil uden tvivl udløse en form for priskrig, som sandsynligvis vil betyde, at endnu flere vil rejse mellem København og London.

Femte langdistancerute
En anden interessant oprustning er når Qatar Airways til februar går fra syv til 11 ugentlige flyvninger på København – Doha. På langdistancefronten åbner Norwegian til februar sin femte langdistancerute fra København. Det bliver til den populære ferieby Orlando i den amerikanske stat Florida. I forvejen flyver Norwegian til Los Angeles, Fort Lauderdale og New York i USA samt til Bangkok i Thailand.

Og så kommer der i 2015 til at ske ting på indenrigsmarkedet. Det vil sandsynligvis også være med til generere øget trafik. For det første vil en flok energiske erhvervsfolk fra Esbjerg fra 2. marts begynde at flyve mellem Esbjerg og København og dermed genåbne flyforbindelsen til det vestjyske efter knap 15 år. Og endelig så siger Norwegian farvel og Danish Air Transport goddag som operatør på ruten til Karup. Det sker 29. marts og betyder, at ruten får flere frekvenser. Det skulle gerne resultere i passagervækst.