SAS A350-900 XWB (Computergrafik: Airbus)

Flere Business Class-sæder i SAS A350-fly

Når SAS i 2019 tager imod det første af otte helt nye Airbus-langdistancefly i A350-serien, bliver det med en større andel af Business Class-sæder end i de nuværende fly.

I dag råder SAS over 16 langdistancefly fordelt på otte Airbus A330-300 samt otte A340-300, hvoraf et af flyene fungerer som reservefly i forbindelse med planlagt og uplanlagt vedligholdelse af de øvrige fly.

Men inden længe tager SAS helt nye fly i brug. Efter planen skal der leveres otte nye Airbus A350-900 XWB-fly fra 2019 til 2021, hvoraf det første kommer i 2019, to følger efter i 2020, mens de sidste fem leveres i 2021.

Dermed kommer SAS til at følge efter de indtil videre 12 flyselskaber, som har taget verdens mest moderne langdistancefly i brug. Udover at SAS kan præsentere nye fly bliver der også flere Business Class-sæder, idet markedet har taget rigtig godt imod selskabets nye produkt i den forreste del af kabinen.

SAS Business Class-kabine i de nye A330-fly ( Foto: Ole Kirchert Christensen)

“Vi tjener gode penge på langdistanceruterne, og investeringen i nye kabiner har været med til at løfte yielden. Der er næsten altid udsolgt i Business og Plus, og vi har planer om at installere flere Business Class-sæder i de nye Airbus A350-fly,” siger koncerndirektør Eivind Roald fra SAS til CHECK-IN.dk.

Han ønsker dog ikke på nuværende tidspunkt at afsløre den præcise konfiguration.

Kan ligne Finnairs konfiguration
Ifølge specifikationerne fra Airbus er der plads til 325 passagerer i en standard-konfiguration med tre serviceklasser, og ser man nærmere på nogle af de flyselskaber, der allerede har taget flyet i brug i en treklasses konfiguration, er der stor forskel på indretning.

I dag har SAS 32 sæder i Business Class på A330´erne samt 56 Plus-sæder. I A340´erne er der 40 sæder i Business Class-kabinen samt 28 i Plus. Det kunne tyde på, at SAS vil kunne tilbyde en konfiguration, der minder om Finnair med henholdsvis 46 og 42 sæder i de to forreste serviceklasser. Dog tilbyder Finnair kun en sædeafstand på 35 tommer i Economy Comfort, mens SAS i dag tilbyder 38 tommer i det tilsvarende Plus-produkt.

Sammenligning af konfiguration i A350-900 XWB
(Antal sæder – i parantes angivet seat pitch i tommer)

Selskab Business Premium Economy Total
Cathay Pacific  38 (45/75)  28 (40)  215 (32) 281
Finnair  46 (78/81)  42 (35)  208 (31) 297
Lufthansa  48 (64/78)  21 (38)  224 (31) 293
Singapore Airlines  42 (60/78)  24 (38)  187 (32) 253
Kilde: SeatGuru.

 

Finnair har valgt 297 sæder i selskabets A350-fly fordelt med 46 på Business Class, 42 i Economy Comfort samt plads til 208 passagerer i Economy Class. Hos Lufthansa har man i stedet valgt at begrænset antallet af sæder i Premium Economy på bekostning af flere dedikerede Economy-sæder, således at konfigurationen er 48/21/224 med samlet 293 sæder.

Hos Singapore Airlines har man kun valgt at installere 253 sæder i selskabets nye A350´ere, og her er fordelingen 42/24/187, der således lægger sig tæt op ad Lufthansa med den eneste undtagelse, at der er lidt mere benplads i det asiatiske selskabs Economy Class og dermed også færre sæder. Endelig har Hong Kong-selskabet Cathay Pacific valgt en 38/28/215 konfiguration med henholdsvis 40 tommer sædeaftstand i Premium Economy samt 32 i Premium Economy, hvilket er den bedste i sin klasse.

A350-flyene skal hos SAS erstatte de ældre brændstofslugende firemotorers A340-fly, hvoraf de ældste på leveringstidspunktet for de nye fly vil være mellem 16 og 18 år.

 

Relaterede artikler:

SAS: Business Class-trafik er vokset med over 50 procent

SAS har afsluttet kabineopgradering

Gå på virtuel oplevelse i nye SAS kabiner

SAS udskyder Airbus A350-levering

Her er SAS’ nye langdistance-fly

SAS har bestilt 12 nye langdistancefly