Flere forretningsrejsende med easyJet

Det britiske lavprisflyselskab easyJet har succes med at tiltrække forretningsrejsende til selskabets ruter. I 2012 nåede easyJet for første gang over 10 mio. forretningkunder, hvoraf ruterne fra CPH også har bidraget.

Næsten 59 mio. passagerer rejste med det britiske lavprisflyselskab easyJet i 2012. Heraf var for første gang over 10 mio. forretningsrejsende, der havde valgt at rejse “orange“. Det svarer til, at hver sjette passager om bord i et easyJet-fly rejser i forbindelsemed forretninger.

Det giver også god mening, hvis man nærstuderer det rutenet, som easyJet eksempelvis betjener Københavns Lufthavn med. Samlet er easyJet´s rutenet vokset til 12 ruter til og fra CPH, hvilket da også gør selskabets til den tredjestørste operatør i den danske hovedstadslufthavn med over 1 mio. passagerer årligt.

Ser man på destinationerne er det tydeligt, at det i højere grad er SAS end Norwegian, at easyJet har valgt at konkurrere med. Det er nemlig hos SAS, at man finder flest forretningsrejsende, mens Norwegian på de fleste ruter sigter mod feriepublikummet. EasyJet flyver da også til de større lufthavne og har eksempelvis valgt Charles de Gaulle i Paris, hvor Norwegian vælger den billgere Orly-lufthavn.

Herudover er det også tydeligt, at easyJet forsøger at skabe mere frekvens i tidtabellen, idet forretningsrejsende efterspørger hyppige afgange. Det ønske er dog ikke muligt at opfylde på de tynde ruter som Lissabon, Bristol og Edinburgh.

EasyJet – sommertrafikprogram S13
(antal ugentlige frekvenser sammenlignet med konkurrenter)

Destination easyJet SK DY AF AB TP BM
Basel-Mulhouse 7
Berlin 13 19 11 24
Bristol 4
Edinburgh 4 5 12
Geneve 6 16
Lissabon 3 2 13
London-Gatwick 20 19
London-Stansted 13
Manchester 7 14
Milano-Malpensa 14 15 5
Paris-CDG 7 25 6 35
Rom-Fiumicino 7 9 13

Note: SK = SAS | DY = Norwegian | AF = Air France | AB = Airberlin | TP = TAP Portugal |
BM = bmi regional.
Norwegian flyver til Paris-Orly. SAS flyver seks gange ugentligt til Milano-Linate samt 40 gange om ugen til London Heathrow.

Gennembrud kommer med base
Det er tydeligt, at det er SAS som er hovedkonkurrenten til Manchester, Milano, Paris og Rom. Til London flyver easyJet ikke til Heathrow, som det er tilfældet med SAS. Men til gengæld er der opbygget frekvens i tidtabellen med tre daglige rotationer til Gatwick Airport samt to til Stansted. Dermed flyver easyJet næsten ligeså mange gange om ugen mellem København og London som SAS.

EasyJet´s helt store gennembrud i det danske marked ventes at komme, når selskabet beslutter sig for at etablere en base i Københavns Lufthavn. I givet fald vil easyJet kunne konkurrere på mange af forretningsdestinationerne med morgenfly ud af CPH og sene aftenfly hjem. Netop det produkt, som forretningsrejsende især efterspørger.

Københavns Lufthavn indgår da også i easyJet bruttoliste over potentielle basemuligheder til den fremtidige ekspansion, men det er endnu uklart, hvornår tiden er moden til den store satsnings i København. I mellemtiden har easyJet stort set fravalgt at flyve til det øvrige Norden. Der findes blot en rute fra Stockholm til Geneve samt en vinterrute til Ivalo fra Manchester og London.