Flere lufthavne kan gøre København mere attraktiv

De skandinaviske hovedstæder i Oslo og Stockholm har hver for sig flere passagerer i sine henholdsvis tre og fire lufthavne end København har i hovedstadslufthavnen i Kastrup. Flere lufthavne kan gør det mere attraktivt for lavprisflyselskaberne at flyve til en storby.

Ryanair satte ikke landingshjulene ned i Kastrup, selvom lufthavnen byggede den særlige lavprisfinger CPH Goskræddersyet til det irske lavprisflyselskab. I stedet burde Københavns Lufthavne A/Småske have brugt kræfterne på at gøre Roskilde Lufthavn til en alternativ rendyrket lavprislufthavn.

For i Oslo og Stockholm har man ikke problemer med at trække Ryanair og det ungarske lavprisselskab Wizz Airtil byernes sekundære lavprislufthavne. Tilsammen har lufthavnene i Oslo-området flere passagerer end Kastrup. Det samme gør sig gældende i Stockholm.

I 2011 rejste i alt 24,1 mio. passagerer gennem Oslo’s lufthavne Gardermoen, Rygge og Torp, mens 23,9 millioner passagerer fandt vej til Stockholm’s lufthavne i Arlanda, Bromma, Vesterås og Skavsta.

Københavns Lufthavn i Kastrup satte rekord i 2011 med mere end 22,7 mio. passagerer. Men København som by og destination må alligevel se sig slået af de to andre skandinaviske hovedstæder.

Rendyrket lavpris

En væsentlig del af forklaringen er, at de sekundære lufthavne virker tiltrækkende på lavprisflyselskaber som Ryanair og Wizz Air. Her kan de få adgang til rendyrkede lavprislufthavne, som er centrale for, at flyene så hurtigt som muligt kan få passagerer af og på. For det er oppe i luften pengene bliver tjent.

Stockholms Skavsta-lufthavn betjente i 2011 knap 2,6 mio. passagerer, der blandt andet fløj med Ryanair til mere end 40 destinationer og med Wizzair til omkring 7 destinationer. I Oslo’s Rygge-lufthavn fløj hovedparten af de knap 1,7 mio. rejsende i 2011 med Ryanair til mere end 40 destinationer.

Københavns LufthavneA/Sejer, som navnet antyder, både lufthavnen i Kastrup og i Tune ved Roskilde og har indtil videre valgt blot at lade Roskilde være forbeholdt privatflyvning og business jets.

“Der er ikke nogen aktuel efterspørgsel for lavprisflyselskaberne efter at få lov at bruge Roskilde,“ forklarer kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavne A/S.

I stedet valgtelufthavnen i 2008 at bruge 200 millioner kroner på at opføre lavprisfingeren CPH GO i Kastrup. Det er dog kun easyjet, der har fundet det attraktivt at benytte det nye lavpriskoncept.

“Vi mener, at vi med CPH Go tilbyder luftfartsselskaberne effektive processer, som er den vigtigste vej til at få omkostningerne ned,“ understreger Henrik Peter Jørgensen og tilføjer, at Ryanair skal være velkommen i Kastrup. Men det bliver på samme vilkår som alle andre lavprisflyselskaber.

Norwegian undgår Ryanair

I Norge og Sverige har det norske lavprisflyselskab Norwegian behændigt undgået at flyve i direkte konkurrence med Ryanair, idet det ikke er muligt at operere på samme lave omkostningsniveau som den irske konkurrent.

Derfor har Norwegian haft mulighed for at vokse i Oslo-Gardermoen og Stockholm-Arlanda, mens Ryanair har holdt sig til lavprislufthavnene. På et tidspunkt havde Norwegian også et større antal ruterfra Moss Lufthavn Rygge, men trak sig efter Ryanair etablerede base i lufthavnen syd for Oslo.

I København har det ikke været muligt for Ryanair at komme ind på attraktive vilkår, hvorfor selskabet i stedet ekspanderer i Malmø´s Sturup-lufthavn samt i Billund Lufthavn, hvor der etableres base i slutningen af marts måned. Alene i Billund forventer Ryanair at nå op på 2 millioner passagerer i løbet af en 5-årig periode.

At der findes særlige lavprislufthavne i de øvrige skandinaviske hovedstæder smitter også af på prisniveauet på flybilletterne. I seneste udgave af Svenskt Flygprisindex udgivet af den danskbaserede rejsesøgemaskine Travelmarket.se dokumenteres det, at Oslo har det mest attraktive lavprisflymarked i Skandinavien.

Billigste billet til 10 udvalgte europæiske destinationerkoster lige nu i gennemsnit 677 svenske kroner fra en af de norske hovedstadslufthavne, mens prisen er 696 svenske kroner fra lufthavnene i Stockholm. Derimod er den billigste billetpris til de 10 europæiske storbyer i gennemsnit 854 svenske kroner fra Københavns Lufthavn.

Foto: CPH Go lavprisfingeren (Ernst Tobisch)