(Foto: Jarle Vines)

Flere nedskæringer i Stavanger

KLM reducerer kapaciteten på ruten fra Stavanger til Amsterdam ved at reducere kapaciteten fra maksimalt 170 sæder til op til 100 sæder per afgang.

Flyselskaberne fortsætter med at reducere kapaciteten på ruter til og fra den norske by Stavanger. Seneste skud på stammen er hollandske KLM, der i sommeren 2016 skifter 170-sæders Boeing 737-fly ud med mindre regionale jetfly med plads til op til 100 passagerer på sin rute mellem Amsterdam og Stavanger.

I dag bruger KLM et mix af Boeing 737, Embraer E190 og Fokker 70 på sine fem daglige flyvninger. Der vil stadig være fem daglige flyvninger, men fremover kun med Embraer E190 med plads til 100 passagerer to gange om dagen og 70-sæders Fokker 70 tre gange om dagen.

Nedgangen i betjeningen af Stavanger er et direkte resultat af den voldsomme nedgang, som den internationale olieindustri oplever netop nu. Stavanger er Norges olieby nummer ét og derfor rammer nedgangen ekstra hårdt her. Bergen, lige nord for Stavanger, har dog også mange olieaktiviteter. Også her reducerer KLM sin betjening. Det sker ved at gå fra fem til fire daglige flyvninger.

Små lyspunkter
KLM lægger sig dermed i kølvandet på selskaber som Air France og Lufthansa, der allerede har indstillet deres flyvninger til Stavanger. I oktober sidste år lukkede SAS Stavanger-Houston ruten og flyttede det særligt indlejede Boeing 737-fly til København, hvor der i stedet flyves til New York.

Kort før jul meddelte airBaltic, at man ikke genåbner ruten fra Riga til Stavanger efter vinterpausen, ligesom Widerøe har opgivet at flyve fra Stavanger til Newcastle fra den 21. februar. Det er dog ikke tilbagegang det hele i Stavanger. Der er også små lyspunkter. Således begynder Norwegian til maj at flyve to gange om ugen mellem København og Stavanger, ligesom Danish Air Transport holder fast i sin rute mellem Esbjerg og Stavanger.

Stjæle passagerer fra SAS
KLM har gennem adskillige år kørt en offensiv skandinavisk strategi, hvor man med ruter fra danske, norske og svenske provinslufthavne til sit trafikknudepunkt i Amsterdams Schiphol-lufthavn forsøger at stjæle pasagerer fra SAS.

I stedet for at flyve med SAS ud i verden via København, Oslo Gardermoen eller Stockholm Arlanda, så har KLM haft succes med at lokke rejsende fra provinsen ned til Amsterdam.