Boeing 787-8 Dreamliner fra Air India.

Flere passagerer med Air India fra CPH end Stockholm

Air India valgte i 2017 at etablere ruter fra Delhi til både Stockholm og København. Indtil videre er der flest passager per flyvning på København-ruten.

Artiklen er opdateret, da CPH Traveller har påvist en fejl i beregnede tal fra Trafikstyrelsen.

Med beslutningen om at etablere to parallelle ruter fra Delhi til henholdsvis Stockholm og København har Air India givet mulighed for at teste i hvilket af de to markeder, at efterspørgslen er stærkest.

De to ruter blev startet op med en måneds mellemrum – den 16. august til Stockholm og den 16. september til København. Begge ruter har tre ugentlige afgange, hvor der til Stockholm flyves på onsdage, fredage og søndage, mens Københavns Lufthavn får besøg af Star Alliance-selskabet på tirsdage, torsdage og lørdage.

Air India benytter på begge ruter Boeing 787-8 Dreamliner med plads til 256 passagerer fordelt med 18 på Business Class og 238 i Economy Class. Dermed er de to ruter direkte sammenlignelige.

Højere belægning på København-rute
Samlet har Stockholm-ruten tiltrukket 21.456 passagerer frem til 31. december, viser statistikker fra den svenske lufthavnsoperatør Swedavia, der driver Arlanda Lufthavn. Dermed har der i gennemsnit været 179 passagerer per flyvning, hvilket svarer til en belægning på 70 procent.

Ruten fra Delhi til Københavns Lufthavn har derimod haft 17.556 passagerer – med opstart en måned senere – og det betyder, at belægningen med 191 passagerer i gennemsnit har været på 75 procent ved udgangen af 2017.

Vælger man i stedet en direkte sammenligning af passagertallet i fjerde kvartal, hvor begge ruter var i gang, viser statistikkerne 14.776 passagerer på Stockholm-ruten fordelt på 80 flyvninger. På København-ruten var der 15.557 passagerer baseret på 78 flyvninger. Dermed var der i gennemsnit 185 passagerer i Stockholm-flyet med en belægning på 72 procent og 199 passagerer på flyet til København, hvor belægningen i denne periode nåede op på 78 procent.

Københavns Lufthavn har ingen forklaring på, hvorfor der er disse forskelle mellem de to skandinaviske ruter.

“Vi kommenterer ikke på enkelte selskabers performance,” lyder kommentaren således fra pressechef Kasper Hyllested.

Stærk Indien-vækst i Sverige
Statistikken fortæller dog ikke til hvilken en pris, at billetterne er solgt, ligesom det heller ikke fremgår, hvordan de solgte billetter fordeler sig mellem de to serviceklasser.

Men til gengæld vil Swedavia gerne kommentere den generelle passagerudvikling mellem Sverige og Indien, der gennem de seneste par år har været på mellem 30 og 40 procent.

“Samhandelen mellem Sverige og Indien er stigende, og mange svenske virksomheder ekspanderer i Indien, og flere og flere indere besøger Sverige, og ikke mindst ser vi flere og mere veluddannede indere, der arbejder i Sverige,” siger Elizabeth Axtelius, ruteudviklingsdirektør hos Swedavia, til CHECK-IN.dk.

Hun påpeger også, at Stockholm er en af de hurtigst voksende byer i Europa, hvilket er med til at øge efterspørgslen.

“Vi har ikke detaljeret viden om, hvad der gennem sig bag Air Indias passagertal, men vi håber, at Air India kommer til at lykkes med deres rute både i Sverige og i Danmark, da øget trafik på de direkte ruter er godt for hele den skandinaviske region,” understreger Elizabeth Axtelius.

 

Relaterede artikler:

Delhi-rute godt fra start i København

Danmark og Indien genforenet ad luftvejen

Officielt: Air India-rute til Stockholm

Air India-rute til CPH udsat til august

Air India vil åbne Skandinavien-rute i 2017