Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Først efter den 1. april kan Københavns Lufthavn afsløre, hvilke ruter der kan få afgiftsrabat, og allerede nu er lufthavnen i dialog med færøske Atlantic Airways.

Det er faldet det færøske folketingsmedlem Magni Arge (tidligere administrerende direktør i Atlantic Airways, red.) fra Tjóðveldi for brystet, at færøske og grønlandske flyselskaber ikke automatisk er kvalificeret til den rabat på passager- og startafgifter, der har til formål at øge transfertrafikken i Københavns Lufthavn.

Efter i Folketinget at have stillet et spørgsmål om sagen til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) er denne vendt tilbage med en besvarelse, hvori det hedder, at alle flyselskaber principielt fra 1. april kan få adgang til afgiftsnedsættelsen på 35 procent, hvis de opfylder en række objektive kriterier.

Oprindeligt har Københavns Lufthavn kun nævnt de danske indenrigsruter samt regionale ruter fra København til Bergen, Göteborg, Stavanger, Vilnius og Gdansk som dem, der automatisk kvalificerer sig til rabatten. Det hænger blandt andet sammen med, at der er minimum tre afgange dagligt på alle hverdage.

Men flere flyselskaber vil kunne komme i betragtning til incitamentsordningen, hvis de vælger at justere fartplanen, lyder det fra lufthavnen.

“De destinationer, som vi nævnte som eksempler, da vi lancerede modellen, var eksempler på ruter, der på daværende tidspunkt ville kvalificere sig. Men de nye regler træder som bekendt først i kraft den 1. april, og det er først derefter, vi kan sige, hvilke ruter der har kvalificeret sig,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Dialog med Atlantic Airways
Dermed er der lagt op til, at færøske Atlantic Airways, der samlet tilbyder omkring 1.000 afgange hen over hele året mellem København og Vágar Lufthavn, også vil kunne få adgang til rabatten.

“Hvis et flyselskab i gennemsnit har fløjet tre gange dagligt på hverdage til eksempelvis Vágar, så vil de også kvalificere til at blive omfattet af den nye model. Vi er i dialog med Atlantic Airways, om det kunne være muligt for dem at udvide på ruten, så de kan kvalificere sig til den nye model,” bekræfter pressechefen.

Det vil således være et simpelt regnestykke for Atlantic Airways. Hvis selskabet udvider beflyvningen og dermed sandsynligvis vil kunne kvalificere sig til rabatten, så vil de samlede passager- og startafgifter blive reduceret med 35 procent. Således vil det i visse tilfælde kunne være omkostningsneutralt at øge antallet af flyvninger.

Ud over kravet om mindst tre daglige afgange på hverdage, så er det også en forudsætning, at der på destinationen ikke er flere end fire ugentlige interkontinentale afgange. Det betyder, at ruter fra København til Oslo og Stockholm på forhånd er udelukket fra rabatten, ligesom det eksempelvis er en rute til Gdansk og ikke Warszawa, der ville kunne nyde godt af afgiftsnedsættelsen.

 

Relaterede artikler:

Færøsk kritik af ny rabatmodel i CPH

SAS trækker klage over CPH tilbage

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH