Mange kinesiske turister flyver med Finnairs A350-fly til Helsinki og derfra videre til København. (Foto: SeppVei )

Flest kinesiske turister til København med Finnair

København har overhalet Paris som den europæiske destination, der tiltrækker flest turistgrupper fra Kina på Finnairs flyvninger.

Antallet af kinesiske turistgrupper til Europa, der har fløjet med Finnair via Helsinki har været faldende i løbet af tredje kvartal. Det var frygten for sikkerheden i Europa, der betød, at flere kinesere blev hjemme og undlod at besøge Europa i denne sommer.

Men samtidig med, at de kinesiske turistgrupper blev færre, så er der sket et skifte i forhold til, hvilke destinationer de vælger, når de kommer til Europa. Det viser Finnairs trafiktal for årets tredje kvartal.

“I løbet af tredje kvartal lykkedes det os at tiltrække flere asiatiske turister til den nordiske region i forhold til Sydeuropa og Centraleuropa. For eksempel blev Paris overhalet af København som den største destination for vores kinesiske turistgrupper,” siger Pekka Vauramo, der er koncernchef for Finnair.

Finnairs kommunikationsafdeling ønsker af konkurrencemæssige årsager ikke at oplyse specifikke tal for de enkelte ruter, men flyselskabet bekræfter tendensen, at de asiatiske passagerer søger mod Nordeuropa.

“I tredje kvartal var der en øget interesse for Norden fra kinesiske og japanske kunder. Vi forventer, at denne trend fortsætter, da mange af vores asiatiske kunder allerede har besøgt de traditionelle europæiske storbyer og således nu vender sig mod nye destinationer, der tilbyder unikke og autentiske oplevelser. Det repræsenterer store muligheder for de nordiske lande, og Lonely Planet har eksempelvis netop udpeget Finland som et af top10-landene man skal besøge i 2017,” forklarer Finnairs pressechef Päivyt Tallqvist til CHECK-IN.dk.

Stor opmærksomhed fra Kina
I 2015 gik de fire nordiske turistorganisationer sammen for at få flere kinesere til at besøge Norden. Det nye fælles turismeprojekt i Kina havde fået fire millioner kroner af Nordisk Ministerråd i perioden 2015 til 2017.

Projektet med navnet “New Nordic Tourism in China” er kommet til i samarbejde med Innovation Norway, VisitSweden, VisitFinland og VisitDenmark har haft et hovedsigte om at trække flere kinesiske turister til de nordiske lande samt at realisere Nordisk Ministerråds internationale brandingstrategi om at gøre Norden mere kendt i Asien.

Det har været en af de ting, som har bidraget til, at de kinesiske turister har fået øjnene op for Danmark. Mange kinesere tager på en rundrejse i Norden med et par nætter i København, tre nætter i Norge og Sverige samt en nat eller to i Helsinki, inden rejsen går tilbage til “Riget i Midten”.

“Vi har dog haft en mindre tilbagegang i kinesiske overnatninger i første halvår af 2016 som følge af manglende hotelkapacitet, men Finnairs tal bekræfter den tendens vi ser i andet halvår, hvor overnatningstallene for august måned var 10 procent højere end samme måned sidste år,” siger Flemming Bruhn, direktør i VisitDenmark, der samtidig kalder Finnair-tallene for en overraskende flot tendens.

Næste år bliver officielt dansk-kinesisk turismeår med arrangementer både i Danmark og Kina. Men der er allerede stor fokus på Danmark og Norden fra kinesisk side.

“Vi får stor opmærksomhed i Kina i øjeblikket. Det sker som følge af vores pressearbejde, det nordiske projekt, samarbejdet med kinesiske turoperatører og ikke mindst vores synlighed på de kinesiske sociale medier,” understreger Flemming Bruhn.

Terrorfrygt giver fremgang i Norden
Selvom VisitDenmark og de nordiske turistorganisationer gennemfører en stor og kompetent indsats på det kinesiske marked, kan man dog ikke lukke øjnene for, at Danmark og de nordiske lande har fået hjælp fra en uventet kant. De relativt mange terroraktioner og forsøg på terror i flere lande i Central- og Sydeuropa har fået flere kineserne til at søge mod det trygge Norden.

Denne tendens bekræftes af VisitDenmark, hvor direktør Flemming Bruhn peger på lande som Frankrig, Belgien, Holland, Tyskland og Italien, som især har måttet se de kinesiske overnatningstal dale som følge af terrorfrygt.

 

Relaterede artikler:

Finnair-chef fra Danmark til Kina

Finnair i stort kinesisk samarbejde

Visit Denmark: SAS-rute bør gå til Kina eller Indien

Ny Kina-rute fra ukendt flyselskab

CPH vil tiltrække flere Kina-ruter

x

Læs Også

EasyJet åbner endnu en Berlin-rute fra CPH

EasyJet får om kun en måned sin anden rute mellem København og Berlin, når Københavns Lufthavn bliver en del af lavprisselskabet lynoffensiv i Berlin Tegel-lufthavnen.

Jet Time flyver for Finnair

Danske Jet Time flyver netop nu for Finnair på ruter til og fra Helsinki. Jet Time vil gerne have meget mere af de slags kontraktflyvning for andre selskaber.

Finnair lancerer nyt business class-koncept

Finnair vil give sin business class en mere nordisk fornemmelse, mens de yngre rejsende med Finnair fremover kan stifte bekendtskab med mumitroldene.

Tyrkiske selskaber opruster på CPH

SunExpress og Turkish Airlines tror på, at de rejsende vender tilbage til Tyrkiet og øger derfor begge kapaciteten på CPH-ruter.

Danske lufthavne viser interesse for kunstgræs

Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn følger interesseret med i udviklingen af kunstgræs, der kan være et vigtigt produkt i at forbedre flysikkerheden.

Venter på afklaring om lavere indenrigstakster

En differentieret takststruktur i Heathrow-lufthavnen har endnu ikke inspireret Københavns Lufthavn til lavere indenrigstakster. Men CPH analyserer den nye reguleringsmodel.