Fly i alle størrelser i flybygger-byen

I sydfranske Toulouse bygger de fly i alle størrelser. Fra små ATR-fly til megastore Airbus A380-fly. CHECK-IN.dk har besøgt Europas flybygger-by nummer et.

(TOULOUSE) Når flyet lander i Toulouse Blagnac Lufthavnen og man kigger ud af vinduet, kan man ikke undgå et kort sekund at undre sig over, at både US Airways, South African Airways og flere asiatiske selskaber tilsyneladende flyver til den sydfranske by. Og så med mellemdistance Airbus A320-fly alle sammen. Men så er det, at det går op for en, at Toulouse Blagnac ikke er en almindelig fransk provinslufthavn.

Det er nemlig hovedkontor for den europæiske flyproducent Airbus og stedet, hvor langt hovedparten af de europæiske fly bliver bygget, malet og testfløjet inden de afleveres til kunder fra hele verden.

På den østlige side af lufthavnens landingsbane ligger den almindelige lufthavn, hvor Airbus-fly og regionale jetfly fra Embraer og Bombardier dominerer billedet.

På hele den vestlige side ligger en hel myriade af Airbus-hangarer, samlehaller og kontorer med standpladser fyldt med hele og halvfærdige fly indimellem. Her er fly på vej til AirAsiaX, Cathay Pacific, South African Airways, Cebu Pacific Air, Garuda Indonesia, Qatar Airways, Turkish Airlines og mange andre. I midten af det hele star minsandten en skinnende Concorde og knejser.

Overdraget nøglerne
I starten af juni er CHECK-IN.dk som eneste danske medie på et to-dages besøg hos Airbus, da selskabet har inviteret 120 journalister fra hele verden til sine årlige teknologi-dage. Her udlægger den europæiske flyproducents franske, tyske og engelske topchefer teksten inden for hver deres område.

Arrangementet finder sted i et særligt konferencecenter i tilknytning til samlehallerne. Det er bygget udelukkende til at huse receptioner, når flyselskaber får overdraget nøglerne til deres nye Airbus-fly. Fra receptionslokalerne er der direkte udgang til en balkon, hvor man kan kigge på flyet, der står parkeret lige uden for. Og i den ene side af lokalerne er der sikkerhedssluse, så man kan gå direkte fra pindemadderne og ud i flyet til turen hjem.

Fra konferencecenteret er der også direkte udsigt til landingsbanen. Her lander det ene almindelige rutefly efter det andet. Men indimellem kommer også spritnye Airbus A330-fly, der skal ud på deres jomfruflyvning. Og så må Airbus-cheferne finde sig i, at deres præsentationer bliver overdøvet, når selskabets testpiloter laver touch-and-go og overflyvninger i lav højde.

Ikke specielt kønne
Netop som ens opmærksomhed er tilbage ved direktørernes power point-slides, forsvinder den straks ud på landingsbanen igen. Denne gang er det et af de ikke specielt kønne transportfly med kælenavnet Beluga, som Airbus bruger til at transportere hele flykropssektioner og vinger rundt fra selskabets fabrikker i Spanien, Tyskland og Storbritannien, der letter med et ordentligt drøn. Flyet er bygget med udgangspunkt i Airbus A300-600 flyet, men kroppen er blevet ”pustet” godt og grundigt op, så den kan ”sluge” bidder af andre fly. På den måde undgår Airbus alt for mange langvarige transporter med lastbil og skib.

Selvom flyet ser ud til at kunne sprække hvert øjeblik det skal være, så er det faktisk ikke stort nok til at kunne rumme sektioner til de Airbus A380-fly, som samles i en håndfuld meget store haller, der ligger for sig selv i lufthavnens nordøstlige hjørne. Fra konferencecenteret kan man blot lige akkurat skimte A380-fly parkeret uden for hallerne med haleror med Thai Airways-, Emirates- og Air France-logoer.

Flybyggerkollektiv
Selvom der står Airbus-fly over det hele, så gemmer der sig faktisk også en anden flyproducent inde bagved. Det er ATR, der producerer turboprop-flyene ATR42 og ATR72, som herhjemme bruges af selskaber som Cimber A/S, Danish Air Transport og Alsie Express. Og til efteråret skal Jet Time opererer to spritnye ATR72-600 for SAS. Bag ATR står blandt andre den gigantiske europæiske flykoncern EADS, der også er hovedaktionær i Airbus. Derfor er de to selskaber beslægtede og bor uden problemer i noget nær et flybyggerkollektiv med fælles standpladser og lignende.

Efter to dage i Europas flyby nummer ét, går turen hjemover igen – i et Boeing-fly fra Lufthansa. Men i dag er mange af de journalister, der deltog i teknologi-dagene, faktisk tilbage i Toulouse. For omkring klokken 10 forventes Airbus’ første Airbus A350XWB at lette på sin jomfruflyvning, der er planlagt til at vare fire timer. Læs her om CHECK-IN.dk’s møde med flyet i sidste uge.

Se flere billeder fra Toulouse i et særligt billedgalleri på CHECK-IN.dk’s Facebook-side.

Fotos: Andreas Krog

x

Læs Også

(DK) Rejsekonsulent til MyPlanet

  Er du en dygtig sælger med passion for rejser? Motiverer det dig at nå ...

Ryanair vil udvide med baser i Frankrig

Ryanair lancerer 10 nye franske ruter i sit vinterprogram 2018 og ønsker at udvide med flere baser rundt om i landet.

Zambia Airways genopstår

Ethiopian Airlines har underskrevet en aftale med Zambias regering om at genoplive det nationale flyselskab Zambia Airways.

Fortsat færre flyforbindelser til Berlin

Da airberlin gik konkurs og stoppede sine flyvninger, kostede det fire daglige afgange mellem København og Berlin. Der er ikke endnu kommet fuld erstatning for afgangene.

SAS tæt på aftale med Airbus om nye fly

SAS har fravalgt Boeing og er gået ind i slutforhandlinger med Airbus om en stor ordre på nye mellemdistancefly.

Flere ruter kan nyde godt af ny rabatmodel i CPH

Først efter den 1. april kan Københavns Lufthavn afsløre, hvilke ruter der kan få afgiftsrabat, og allerede nu er lufthavnen i dialog med færøske Atlantic Airways.