Fly kom for tæt på hinanden over Dyrehavsbakken

Et stort Boeing 767-fly fra British Airways var i begyndelsen af juni impliceret i en hændelse, hvor ruteflyet under indflyvning til København kom for tæt på et motorsvævefly i luften over Dyrehavsbakken.

Det sker af og til, at små private fly forvilder sig ind i et luftrum, hvor de ikke har adgang. Det var tilfældet onsdag den 5. juni, da et to-personers motorsvævefly af typen Hoffmann HK-36R Super Dimona pludselig befandt sig i indflyvningsområdet nord for Københavns Lufthavn.

Her var et Boeing 767-300 fly fra British Airways kl. 17.16 under indflyvning på rutenummer BA818 fra London Heathrow til København. British Airways-flyet var i radiokontakt med flyveledelsen og var under radarkursdirigering ned til en højde på 3.000 fod (915 meter).

I mellemtiden dukkede motosvæveflyet op på radaren hos flyveledelsen. Det lille fly befandt sig i en flyvehøjde på 2.500 fod i ruteflyets indflyvningsområde og foretog et drej ind over Dyrehavsbakken nord for Købehavn. Der var ingen radiokontakt mellem motorsvæveflyet og flyveledelsen, der samtidig gjorde British Airways-piloterne opmærksomme på det uidentificerede fly.

Piloterne i British Airways-flyet kvitterede med at oplyse, at de allerede havde det lille fly på deres TCAS-system (Traffic Collision Avoidance System).

Under hele indflyvningen måtte flyveledelsen give informationer til British Airways-flyet om, hvor på radaren at det lille fly befandt sig og med hvilken kurs. Den mindste horisontale og vertikale adskillelse mellem de to fly var ifølge radaroplysningerne på henholdsvis 1,8 nautical miles (3,3 km) og 700 fod (213 meter), ligesom der var visuel kontakt mellem flyene.

Minimumadskillelsen skal i flyvehøjder under FL290 være mindst 3 nautical miles (5,5 km) og 1.000 fod (305 meter).

Alvorlig hændelse
British Airways-flyet landede uden problemer i Københavns Lufthavn, mens det lille motorsvævefly returnerede til Gørløse Flyveplads, hvorfra det oprindeligt var kommet. Flyet med registreringen OY-NFX er ejet af Nordsjællands Flyveklub.

Hændelsen er i en af Havarikommissionen netop offentliggjort rapport kategoriseret som en “major incident,“ som er niveauet under “serious incident“. At hændelsen har fået denne kategorisering ligger i det faktum, at motorsvæveflyet befandt sig i et område, hvor det ikke havde tilladelse til at flyve samt at flyveledelsen ikke havde mulighed for at få kontakt med flyet.