Fly Nonstop bliver ny norsk udfordrer

Det bliver Davids kamp mod Goliat, når nyetablerede Fly Nonstop skal udfordre SAS og Norwegian på det norske flyrejsemarked. Der startes op med et fly og otte destinationer.

Et nyt norsk luftfartsselskab så i går dagens lys på et velbesøgt pressemøde i Sør Arena i Kristiansand.

Der er tale om Fly Nonstop, der er etableret af dennorske is-konge Espen Hennig Olsen, der er tredje generation i familievirksomheden Hennig-Olsen Is AS, der er kendt som Norges førende og største iscremefabrik.. Espen Hennig-Olsen solgte for et par år siden sin ejerandel i familievirksomheden og har nu valgt at kaste sig over luftfart.

Fly Nonstop får base i Kjevik-lufthavnen ved Kristiansand og baserer sig på at tilbyde “direkte flyvninger for ferie- og fritidsrejsende fra lufthavne, hvor der er et mangelfuldt udbud, men stor efterspørgsel.“ Det kunne således antyde, at der er mere på vej end blot flyvninger fra lufthavnen i Sørlandet.

Første fly går på vingerne den 25. april 2013. Der er tale om et splinternyt Embraer E190 jetfly med plads til 100 passagerer. Flyet skal opereres på en licens fra hollandske Denim Air.

Otte destinationer
Fly Nonstop starter op med otte ruter fra Kjevik-lufthavnen. Der flyves til Barcelona, Berlin, Dubrovnik, London, Nice, Palma de Mallorca, Paris og Parma. I London lander Fly Nonstop i London City Airport, der dermed får sin eneste direkte forbindelse til en norsk lufthavn.

“Vi håber på minimum 50 000 passagerer årligt, og vi satser primært på feriemarkedet,“ sagde Espen Hennig-Olsen på gårsdagens pressemøde, der blev transmitteret direkte på nettet.

Servicekonceptet er ikke i nærheden af lavpris. Hvert sæde om bord i Fly Nonstop-flyene har egen iPad, som kan benyttes frit under hele flyvningen. Samtidig serveres der småretter fra restaurantkæden Bølgen & Moi.

“Vores dyreste billetter kommer maksimalt til at koste 4.998 kroner,“ sagde selskabets administrerende direktør Daniel Lundberg på gårsdagens pressemøde. Lundberg har blandt andet en fortid i det svenske Viking Airlines, hvor han var operativ chef fra 2005 til 2008. Viking Airlines gik konkurs i 2010.

Booking af billetter er åbnet på selskabets hjemmeside, og bookingsystemet er udviklet af Braathens IT Solutions, der også leverer IT-ydelser til blandt andet Malmö Aviation, Norwegian, SAS, Brussels Airlines, Swissog Olympic Air.

David mod Goliat
Det norske ferierejsemarked domineres først og fremmest af Norwegian med Ryanair, SAS og Wizz Air som de andre væsentlige aktører. Derfor bliver det Davids kamp mod Goliat, når Fly Nonstop skal forsøge at gøre sig gældende.

Fra Kjevik-lufthavnen er der tre timers kørsel til Sandefjord Torp-lufthavnen, der betjener samme område i Sørlandet, som Fly Nonstop vil gøre. Herfra flyver både Norwegian, Ryanair og Wizz Air til en række destinationer, heraf også fire af de otte destinationer, som Fly Nonstop vil tilbyde.

Lokaltfra Kjevik-lufthavnen flyver KLM til Amsterdam og Widerøe til København.

Det bliver spændende at følge initiativet fra Espen Henning-Olsen. Han har forhåbentlig lyttet til Sir Richard Branson berømte udtalelse: If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.“