Flybe har brug for Cimbers ATR-fly

Hvis Flybe skal gøre sig forhåbning om i hast at etablere sig på de danske indenrigsruter, har selskabet brug for Cimber Sterlings ATR-fly. Derfor er Flybe i aktiv dialog med kurator i konkursboet efter det danskbaserede flyselskab.

Flybe havde en plan om at gå ind på det danske indenrigsflymarked i løbet af 2013.

Den plan er pludselig blevet særdeles aktuel efter Cimber Sterlings konkurs i torsdags. Men der er brug for at handle hurtigt. Derfor kan Flybe ikke vente på selv at anskaffe egnet flykapacitet og personale.Det vil således være tvingende nødvendigt at overtage fly med personale fra konkursboet efter Cimber Sterling for at kunne lykkes med at komme i luften, inden konkurrenterne får sat sig for godt på de ruter, der blev ledige ved konkursen.

Flybe Nordic er 60 procent ejet af britiske Flybe og 40 procent ejet af Finnair og blev etableret den 1. august sidste år på basis af det tidligere Finncomm Airlines.

Cimber-flåde passer til Flybe
Flybe Nordic råder i dag over 14 fly af ATR-typen, henholdsvis 11 ATR72-200 og tre eksemplarer af ATR42-500. Herudover har selskabet to jetfly af typen Embraer ERJ-170.

Cimber Sterling disponerede ved konkursen over seks fly af typen ATR72-200 og tre ATR42-500 fly. Herudover var der 11 Bombardier CRJ200-fly samt seks Boeing 737-700. Afden samlede flyflådeer ialt11 enheder under konkursboets ejerskab, mens14 flyenheder var beskæftiget på operationelle leasingkontrakter samt et enkelt fly på en finansiel leasingkontrakt.

Netop Cimber Sterlings ni ATR-fly er attraktive for Flybe, idet de vil kunne supplere den eksisterende flåde, således at en egentlig enhedsflåde-strategi vil kunne opretholdes.

Ingen fly fra Flybe-moderselskabet
Det anses derfor også for usandsynligt, at der vil være hjælp at hente fra Flybe-moderselskabet i Storbritannien, der primærtanvender fly af typen Bombardier Dash8-Q400, som udgør 48 af 67 enheder i flyflåden. De resterende 19 fly er fra den brasilianske producent Embraer fordelt på fire af typen ERJ-170 og femten ERJ-190.

Principielt ville Dash8-Q400 flyene fra moderselskabet være velegnede til de danske indenrigsruter, men Flybe har selv brug for flyene til prioriterede satsninger på andre markeder. Således besluttede Flybe onsdag i sidste uge at stationere to fly i East Midlands-lufthavnen, da fremtiden for konkurrenten bmibaby ser usikker ud efterLufthansas salg afbmi til British Airways.

Vil satse på Danmark
På dagen for Cimber Sterling-konkursenudsendteFlybe, der er noteret på London Stock Exchange, en kort meddelelse, hvori det blandt andet hed: “Flybe kan bekræfte, at selskabet er i færd med at færdiggøre planer for det danske marked. Flere informationer følger, så snart vi har færdiggjort planerne.“

Ubekræftede forlydender vil vide, at selskabet vil etablere sig på fem danske indenrigsruter, og flere danske lufthavne blev da også kontaktet af Flybe i løbet af torsdagen.

Flybe er således særdeles lun på at overtage Cimber Sterlings danske indenrigsruter, men den første store hurdle er forhandlingerne med kuratellet, således at adgangen til ATR-fly med besætninger kan sikres.

Skulle drøftelserne med kuratellet falde ud til Flybe´s fordel, vil det britisk-finske selskab være nødt til at indgå et interline-samarbejde med SAS, således at flypassagerer til og fra provinslufthavnene vil kunne rejse ud i verden via Københavns Lufthavn på én og samme billet.

Men detser Flybe ikke som noget problem. Man tror,at SASvil finde det interessant at indgå et samarbejde med Flybe om fødetrafik til Københavns Lufthavn

“Vi forventer at blive den største regionale operatør. Vi har erfaring for, at luftfartsselskaberne vil samarbejde med os uanset ejerskab eller tilhørsforhold til alliancerne,“sagde administrerende direktørMike Rutter fra Flybe Europe for nylig til CHECK-IN.dk.

Som eksempel gav han samarbejdet med British Airways på det britiske hjemmemarked, Air France på det franske marked samt Finnair på det finske marked.