Flybe vil flyve til fem danske lufthavne

Mandag kunne det britsk-finske luftfartsselskab Flybe Nordic sende det første fly afsted på den nye rute fra København til Bromma-lufthavnen i Stockholm. Flybe har indtil videre planer om at flyve til fem danske lufthavne i 2013.

Mandag morgen kl. 09.05 kunne flight BE5648 fra det britisk-finske flyselskabFlybe Nordic sætte kursen mod Stockholm-Bromma på selskabets åbningsflyvning fra Københavns Lufthavn.

Flybe Nordic vil fremover flyve 18 gange om ugen mellem København og Stockholm. Dermedgår selskabet ikonkurrencemed SAS og Norwegian, der i forvejen kæmper om flypassagererne mellem de to skandinaviske hovedstæder.

Men Flybe Nordic stopper ikke her. Selskabet har i forbindelse med åbningen af ruten fra København meddelt, at man vil forsøge sig på endnu en af de skandinaviske hovedruter. I slutningen af april måned er det planen at åbne mellem Stockholm-Bromma og Oslo.

Det meste af 2012 vilsåledes blive brugt til ekspansion på nye ruter fra Stockholm-Bromma. Det danske marked må derimod vente til 2013, førend Flybe er klar med den helt store satsning.

Fem danske lufthavne i kikkerten

“Vi købte os sidste år ind i Finncomm Airlines sammen med Finnair, således at vi har en base at vokse fra. Nu har vi påbegyndt vores ekspansion i Sverige, og i løbet af 2013forventer vi atoperere indenrigsruterog regionale ruter fra Danmark,“ siger administrerende direktør Mike Rutter fra Flybe Europe til CHECK-IN.dk.

Han nævner specifikt, at der samlet er udvalgt fem danske lufthavne, som ekspansionen i det danske marked skal tage udgangspunkt i. Til disse lufthavne skal der opereres indenrigsruter, men også regionale ruter fra Stockholm og Helsinki.

Umiddelbart vil mange pege på, at det vil være hovedløst at forsøge sig på de danske indenrigsruter uden at have en samarbejdspartner at føde trafik ind til i København. Det norske lavprisflyselskab Norwegianlærte lektien, da man forsøgte at etablere indenrigsruter til Billund, Bornholm og Karup. Ruterne er sidenhen lukket, hvilket nok også havde sin baggrund i, at flystørrelsen ikke var egnet til de lidt tyndere indenrigsruter.

Men det bekymrer ikke Flybe-direktøren.

“Flybe er først og fremmest et point-to-point selskab. Men vi har et stærkt samarbejde med flyselskaber fraalliancerne, som vi føder trafik ind til. Det er tilfældet med Air France på det franske marked, British Airways på vores britiske hjemmemarked samt med Finnair på det finske marked.“

Mike Rutter vil derfor heller ikke udelukke, at SAS kan finde det interessant at indgå et samarbejde med Flybe om fødetrafik til Københavns Lufthavn.

“Vi forventer at blive den største regionale operatør. Vi har erfaring for, at luftfartsselskaberne vil samarbejde med os uanset ejerskab eller tilhørsforhold til alliancerne,“ siger Mike Rutter.

Vanskeligt marked

Mike Rutter medgiver dog, at luftfartsmarkedet i Norden er vanskeligt at arbejde i. Men han ser for sig flerekonkurrenter med en uklar strategi samt andre konkurrenter, der er i økonomiske vanskeligheder.

“Vi er i dag det største regionale flyselskab i Europa. Vi har en afprøvet og meget veldefineret forretningsmodel, der understøtter de skalafordele vi opnår gennem vores størrelse.“

Her fremhæves blandt andet produktivitetsforbedringer på op til 11 % skabt gennem en optimeret udnyttelse af flyene, der er på vingerne mere end 10 timer dagligt i gennemsnit.

Men foreløbigt skal Flybe Nordic bevise selskabets succes på ruten mellem København og Stockholm-Bromma. De tre rotationer der blev gennemført på premieredagen havde en belægning på omkring 60 procenti flyene, der af typen ATR72 med 68 sæder.

Meden ugentlig kapacitet på 2.448 flysæder påFlybe´s rutemellem København og Stockholm, skal dersåledes arbejdes hårdt for at sikre succesen.