Flybesætning blev utilpas

En flybesætning ombord på et Boeing 737-800 fly fra det tyske charterflyselskab TuiFly blev i sidste uge pludselig utilpas undervejs fra Stuttgart til Tenerife Sur Reina-lufthavnen på den spanske ferie-ø. En tilsvarende episode gik for sig med samme flytype og samme flyselskab få måneder forinden.

Den 4. juli var det karakteristiske gule Boeing 737-800 fly fra det tyske Star Tour-søsterselskab TuiFly på vej som flight X3-2218 fra Stuttgart til Tenerife Sur Reina Sofia.

Flyvehøjden var 37.000 fod svarende til ca.11.300 meter og positionen nordøst for Lissabon, da begge piloter i cockpittet rapporterede, at de følte sigutilpas med symptomer somsvag vejrtrækning, hovedpine og mangel på koncentration.

Næsten samtidigforespurgte kabinepersonalet, omairconditionen virkede godt nok, idet alle passagererne var påfaldende rolige og tavse. Medlemmer af kabinebesætningen klagede også over hovedpine.

Piloterne fik genstartet aircondition i flyet og gik ned til en højde på 33.000 fod for at forbedre kabineluften, men uden nævneværdig forbedring til følge. Kabinebesætningen begyndte samtidig at rapportere om en lugt af oliedampe i flyets kabine

Piloterne besluttede øjeblikketigt at omdirigere flyet til Faro, hvor flyet landede sikkert omkring 35 minutter senere. Her blev flyets besætning taget med til det lokale hospital for at få foretaget blodprøver. Passagererne nåede frem til Tenerife med 8 timers forsinkelse, da de skulle vente på, at et erstatningsfly nåede frem til Faro.

Tuifly har nu indrapporteret hændelsen til de tyske luftfartsmyndigheder (Luftfahrtbundesamt LBA) og den tyske havarikommission (BFU).

Havarikommissionen vurderede hændelsen til at være alvorlig og bekræfter at have indledt en undersøgelse, hvori også indgår en teknisk undersøgelse af kabineluften.

Tidligere episode i marts måned

Tilbage den 15. marts havde TuiFly oplevet en næsten tilsvarende hændelse med et fly af samme type, Boeing 737-800.

Dengang var det flight X3-8957 fra Alicante til Nürnberg med 144 passagerer ombord. Flyet var på vej under opstigning fra Alicante i en højde af kun 10.000 fod., hvilket svarer til ca. 3.000 meter.Piloterne og kabinepersonalet følte sig pludselig utilpas og forvirrede, og flyets kaptajn rapporterede endda, at han mærkede at det momentant sortnede for hans øjne. Flyet vendte om, og landede sikkert 25 minutter senere tilbagei Alicante-lufthavnen.

Piloterne har beskrevet, at de blev omtågede umiddelbart efter, at jordstrømforsyningen havde startet flyets motorer. Efter afgang bredte sig en tilstand af forvirring, omtågethed og langsomme reaktioner. Da beslutningen om at vende om var taget, rapporterede kabinepersonalet også, at de i stigende grad følte sig forvirrrede og reagerede uhensigtsmæssigt.

Den tyske havarikommission BFU udtalte tilbage i marts til Bayrischer Rundfunk, at hændelsen var indrapporteret af TuiFly den 15. marts med angivelse af problemer med kabinetrykket. BFU erfarede dog på baggrund af interviews med besætningen, at der var blevet observeret oliedampe ombord i kabinen.