Flyet forsinket mere end 15 minutter: Gratis enkeltbillet

Det britiske lavprisflyselskab easyJet tilbyder nu selskabets kunder en forsinkelsesgaranti. Rejsende på ‘Flexi-billetter’ modtager en gratis flybillet, hvis flyet er mere end 15 minutter forsinket ved ankomsten.

Punktlighed og regularitet er blevet nøgleordene i kampen om forretningsrejsende. Det ser man i øjeblikket i Skandinavien, hvor SAS og Norwegian kæmper hårdt om at blive det mest punktlige selskab.

Men det britiske lavprisflyselskab easyJet ønsker også i større grad at profilere sig på punktlighed.

Medvirkning fra 1. oktober og foreløbigt frem til 30. november tilbyder selskabet kompensation ved forsinkelser over 15 minutter. Men vel at mærke kun for rejsende på de såkaldte “Flexi-billetter“, som typisk benyttes at forretningsrejsende.

“I modsætning til vores konkurrenter, mener vi ikke, atforsinkelser kankompenseres med en pose peanuts og en undskyldning, mensman sidder i flyet og venter på afgang. I løbet af deseneste år har vi arbejdet hårdt på at forbedre voresoperationer for at sikre så mange easyJet-fly som muligt, afgår og ankommer til tiden,“ hedder det i en meddelse fra det britiske lavprisflyselskab.

Frem til 30. november 2011 vil easyJet kompensere forsinkelser over 15 minutter med en gratis enkeltbillet tilen valgfri destination i selskabets rutenetværk.

Mange forbehold

Men der er naturligvis en række forbehold i forsinkelsesgarantien. For det første regnes forsinkelsen først fra det tidspunkt, hvor flyet ankommer til gate eller fjernparkering og besætningen annoncerer, at sikkerhedsbælterne kan løsnes.

Herudover tage easyJet også forbehold for begivenheder, som er udenfor selskabets kontrol, hvilket vil sige vejrliget, strejker, askeskyer og lignende.

Endelig er der nogle periodemæssige begrænsninger i forhold til benyttelse af en eventuel gratis billet, der er erhvervet som kompensation. Rejsen skal være afsluttet den 31. marts, og der er black-out perioder i slutningen af oktober, i jule- og nytårsperioden samt i midten af februar måned.

I den seneste punktlighedsopgørelse fra Flightstats.com fremgår det, at 87,77 % af 20.051 easyJet-flyvninger i september måned ankom indenfor 15 minutters fristen. I alt 1.287 flyvninger var forsinket mellem 15 og 30 minutter, mens 478 flyvninger var forsinket mellem 30 og 45 minutter. Hele 674 fly ankom en time senere end planlagt, mens 101 afgange blev aflyst.

Den aktuelle punktlighedsstatistik fraFlightstats.combringer easyJet ind som det 12. mest punktlige flyselskab i Europa i september måned foran blandt andre KLM, SWISS og Air France.