Flyets modelnummer afslører første ejer

Når et fly er færdigproduceret fra Boeing-fabrikkerne i Seattle, får det et produktionsnummer og et serienummer. Men modelnummeret angiver, hvilket selskab, der er første aftager af et nyproduceret fly. Et af de største selskaber på det danske marked har Boeing døbt ‘JP’.

Tirsdag den 9. november 2010 rullede en helt fabriksny Boeing 737-800 ud fra samlefabrikken i Renton ved Seattle. Flyet havde modelbetegnelsen Boeing 737-8JP og skulle foretage testflyvninger som flight BOE231.

Det var intet mindre end Norwegians første fly med SKY-interiør, der en måned senere, fredag den 10. december ankom til Oslo-Gardermoen som LN-DYF.

I modelbetegnelsen indgik bogstaverne “JP“, hvilket indikerer, at det er et fly, der er produceret og leveret til Norwegian Air Shuttle ASA. JP er nemlig selskabets kundekode hos Boeing-fabrikkerne.

Derfor vil det altid være muligt at identificere den første ejer af Boeing-fly, hvis man blot kender disse kundekoder. Eksempelvis havde Maersk Air kundekoden “L9“ hos Boeing, mens SAS i dag har kundekode nr. “83“ og Icelandair eksempelvis har kundekode “08“.

Ønsker man eksempelvis at finde ud af, hvilke selskaber, der oprindeligt tog levering af de i alt seks Boeing 737-700 fly, som Cimber Sterling i dag opererer, ser det således ud:

C/N MSN MODEL REGISTRATION
0203 28008 B737-7L9 WIN. OY-MRE (L9 = Maersk Air)
0221 28009 B737-7L9 WIN. OY-MRF (L9 = Maersk Air)
0396 28010 B737-7L9 WIN. OY-MRG (L9 = Maersk Air)
0682 28013 B737-7L9 WIN. OY-MRH (L9 = Maersk Air)
1130 32737 B737-76N WIN. OY-MRS (6N = GE Commercial Aviation Services)
0194 29079 B737-73S WIN. OY-MRU (3S = Pembroke Capital)

Som det fremgår er det fire tidligere Maersk Air-fly, som Cimber Sterling i dag beskæftiger, mens to af leveringerne har været til leasingselskaber, der har købt flyene fra Boeing angiveligt på vegne af en kunde, der har ønsket benytte et leasingselskab til finansiering af erhvervelsen.

Foto: LN-DYF er her fotograferet på Boeing Field / King County International Airport efter første testflyvning som BOE231. (Foto: Rick Schlamp)