Et forsinket Ryanair-fly i Krakow Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Flyklagevirksomhed vildleder markedet

AirHelp hævder, at 29.000 danskere har 66,5 mio. kroner til gode i kompensation efter sommerens forsinkelser og aflysninger. Men det tal er alt for højt.

Når højsæsonen for sommerferierejser er slut, starter en anden højsæson. Det er flyklagevirksomhederne, der typisk har travlt umiddelbart efter sommerferien, når danskerne vil søge at få kompensation for forsinkede og aflyste flyvninger med EU-forordning 261/2004 i hånden.

En af disse flyklagevirksomheder er AirHelp, der netop har offentliggjort selskabets opgørelse over kompensationsberettigede flyvninger fra 24. juni til og med den 4. august. AirHelp hævder, at 29.178 danske flypassagerer har ret til en samlet erstatning på næsten ni millioner euro, hvilket svarer til 66,5 mio. danske kroner.

Det er ifølge flyklagevirksomheden baseret på 249 forsinkede eller aflyste flyvninger, der falder ind under EU261-forordningen. Men det er vigtigt at holde sig for øje, at det er AirHelps egen vurdering af, om flyselskabet er skyld i forsinkelsen og at flyselskabet derefter er forpligtet til at yde kompensation.

“Vores data er indsamlet fra forskellige fly- og vejrdatabaser, så vi kan vurdere årsagerne til forsinkelserne og dermed kan opgøre, hvad passagererne er berettigede til. Baseret på tidligere sager, som vi har taget til retten, så er 98 procent af de vurderinger vi har foretaget korrekte,” siger Mia Anfinsen, landechef for AirHelp i Danmark til CHECK-IN.dk.

Formodninger versus fakta
Det betyder dermed, at det tal som AirHelp har sendt i omløb via en pressemeddelelse er baseret på selskabets egen vurdering af årsagen til uregelmæssighederne, da det naturligvis ikke er muligt at få direkte adgang til flyselskabernes “maskinrum”, hvor de præcise oplysninger om årsagen til forsinkelser og aflysninger bliver opbevaret.

”Bevisbyrden ligger hos flyselskabet. De skal selv bevise, at det ikke var deres fejl, at flyet blev væsentligt forsinket eller aflyst. Vi kan se fra vores databaser, at der ikke var andre ting, der kunne være skyld i det. Vi kan således med rigtig stor sikkerhed sige, at der ikke er andet der kan skyldes forsinkelsen. Der kan dog være undtagelser med flypersonale, der liver syge og den slags, og det kan man ikke se fra databaserne,” lyder det fra AirHelp-landechefen.

“De har ingen idé om, hvor mange flyvninger, der er omfattet af EU261. Det er gratis markedsføring, og nu må avisernes journalister og medierne generelt tage sig selv i nakken. Folk er udmærket klar over, at de kan søge kompensation, Det er noget af det første de spørger om ved en forsinkelse eller aflysning. og passagerne i flyet begynder allerede at tælle minutter og at søge om kompensation, inden flyet er afgået,” er kommentaren fra en tydelig irriteret Jesper Rungholm, der er administrerende direktør hos Danish Air Transport (DAT).

Udlændinge på “danske” flyvninger
Opgørelsen fra AirHelp hævder også, at der er tale om 29.178 danske passagerer. Men her glemmer flyklagevirksomheden, at der på mange ruteflyvninger til og fra Danmark faktisk er mange udenlandske rejsende, hvilket man da også straks erkender.

“Det er rigtigt, for det kan man faktisk ikke vide 100 procent, at det er danskere, og det burde vi måske korrigere. Men der er tale om flyafgange til og fra danske lufthavn, og her går vi ud fra, at hovedparten er danskere,” siger Mia Anfinsen.

Med den indrømmelse vil det skønnede antal danske passagerer formentlig være nærmere 20.000 end 30.000, og det omtalte tilgodehavende hos danskerne, skal således også justeret nedad med omkring en tredjedel.

 

Relaterede artikler:

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Momsfinte kan koste flyklagere mange penge

Højesteret: Dårligt vejr giver ikke kompensation

EU: Ulovligt at rejsebureauer overdrager flydata

SAS udstilles på tvivlsomt grundlag

x

Læs Også

Lavere priser på Storebælt presser Billund-rute

Indenrigsruten fra Billund til København havde i 2017 det laveste passagertal i 42 år, og de nye rabatter på Storebælt kan forhindre en trafikvækst trods udsigt til lavere billetpriser.

Ingen gensyn med Bordeaux-rute i CPH

Næsten 6.000 passagerer benyttede sidste sommer Air France-ruten mellem København og Bordeaux. I år må de se sig om efter andre muligheder.

Icelandair åbner rute til Kansas City

Springvandenes by bliver til maj Icelandairs nyeste USA-destination.

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Fynboer drømmer fortsat om rute-selskab

HCA Airport ved Odense fik pæn fremgang i 2017 og drømmer stadig om at få sat en stopper for snart 20 år uden ruteflyvning.

Billund Lufthavn får rute til Wien

Fra midten af november måned vil Billund Lufthavn være i stand til at tilbyde fire ugentlige flyvninger til Wien med et af Europas største lavprisflyselskaber.