(Foto: Niklas Enggård Zalewski)

FlyNonstop åbner skandinavisk regionalrute

Det virtuelle flyselskab FlyNonstop vil fra den 29. oktober flyve direkte mellem Kristiansand og Stockholm Bromma.

FlyNonstop havde dets første flyvning den 25. april, og selskabet har siden fløjet ruter fra Kristiansand i Sydnorge til central- og sydeuropæiske destinationer. Til efteråret tager FlyNonstop et nyt men vovet skridt ind på det intra-skandinaviske marked, hvor kampen om passagernes gunst er benhård.

Imidlertid mener man hos FlyNonstop, at man har fundet en niche, som man kan blive stærk på. I dag er den hurtigste rute mellem Kristiansand og Stockholm tilbagelagt med SAS, som bringer én frem på 2 timer og 15 minutter. Skal man frem fra dagens start, skal man dog af sted allerede klokken 6:20 med ankomst 8:45. Her vil FlyNonstop i stedet flyve fra Kristiansand klokken 8.00 med ankomst en time og fem minutter senere i den centrale Stockholm Bromma Lufthavn.

”Vælger man at flyve med os – får man godt nok ikke bonuspoint – men man kommer behageligt frem i god tid, og man skal ikke op om natten for at flyve til Stockholm,” siger Espen Hennig-Olsen, markedschef og ejer af FlyNonstop, til CHECK-IN.dk.

Han mener, at valget af netop Bromma-lufthavnen frem for Arlanda og den forkortede rejsetid er en fordel, som vil kunne tiltrække businessrejsende.

Lav frekvens og mange ruter
Hvorvidt det vil lykkedes for FlyNonstop at vinde fodfæste på det intra-skandinaviske marked, må tiden vise.

”Vi har nogle fordele, som vi vil satse på. Vi håber på at få en blanding af de svenskere, som arbejder i Norge, og de nordmænd, som arbejder i Sverige. I og med at Kristiansand har relationer til olieindustrien, håber vi også på, at kunne få nogle af de businessrejsende relateret hertil,” tilføjer Espen Hennig-Olsen.

Selskabet skal imidlertid kun flyve tre gange om ugen til Stockholm, hvilket er markant færre afgange end andre regionalruter fra Kristiansand. Eksempelvis flyver Widerøe op til tre gange om dagen direkte mellem Kristiansand og København. Men med kun et enkelt fly til rådighed får FlyNonstop ikke let ved at skulle tilbyde mange daglige afgange på et forholdsvist stort rutenet.

Med indgangen til vinterruteprogrammet vil FlyNonstop nemlig begynde at flyve på i alt seks nye ruter, hvoraf Stockholm Bromma er den ene. Samtidig med introduktionen af vinterruteprogrammet bliver en del af sommerruterne sat på vinterpause.

”Vi flyver til mange sommerdestinationer ved Middelhavet; Barcelona, Palma, Nice og Dubrovnik, men de er ikke så aktuelle om vinteren. Derfor har vi planlagt at flytte vores sommerruter, når det bliver vinter,” fortæller Espen Hennig-Olsen. De seks nye FlyNonstop ruter går fra Kristiansand til St. Gallen-Altenrhein, Alicante, Dublin, Manchester og Stockholm Bromma. St. Gallen-Altenrhein vil også få en rute fra Ålesund på den norske vestkyst.

Stor opbakning hjemmefra
Ifølge Espen Hennig-Olsen har hele lanceringen af FlyNonstop nydt stor opbakning fra hjemegnen i Kristiansand. Det er da også her, at man fokuserer på at hente sine kunder.

”Vi arbejder hårdt på også at få rejsende til Norge. Men selvom Norge er et hyggeligt land, er det også et dyrt land, så du kan næsten glemme at få turister til landet,” forklarer Espen Hennig-Olsen. H

an påpeger dog, at nicheturisme som laksefiskeri og fuglekiggeri vil kunne tiltrække nogle rejsende til Norge, men ellers er FlyNonstop-ruterne især lagt an på interessegrundlaget hos de rejsende fra Kristiansand.

Det er også på hjemmefronten, at man skal finde forklaringen på, hvorfor selskabets annoncerede ruter til Berlin og Paris er blevet udsat til efteråret. Espen Hennig-Olsen forklarer, at ruterne har vist sig at sælge rigtig godt i efteråret, men henover sommeren har kunderne udvist langt større interesse for Middelhavet. Derfor har man i stedet for valgt at indsætte en ekstra afgang til Nice.

FlyNonstop har i denne sommer ruter til Barcelona, Berlin, Dubrovnik, London, Nice, Palma, Paris og Parma. FlyNonstop er ikke et egentligt flyselskab men et såkaldt virtuelt flyselskab, da det ikke har operatørlicens i Norge. I stedet er det hollandske Denim Air, som gennemfører flyvningerne for FlyNonstop med et nyt 100-sæders Embraer 190-fly.

Foto: Niklas Enggård Zalewski