Et Airbus A340-600 fly fra Mahan Air i Beijing. Foto: Allen Zhao / Wikimedia Commons.

Flyselskab: Danmark går glip af tusindvis af kinesere

Dansk enegang med hensyn til at tillade bevæbnede vagter ombord på fly, betød, at Danmark gik glip af knap 4.000 kinesiske turister i 2017, mener flyselskab.

Danmark er i sommeren 2017 sandsynligvis gået glip af knap 4.000 kinesiske turister som følge af at det iranske flyselskab Mahan Air i marts mere eller mindre frivilligt blev nødt til at lukke den rute mellem Teheran og Københavns Lufthavn, som selskabet havde åbnet i juni året før. Mange kinesere rejser nemlig på ferie i Europa med Mahan Air via Teheran.

”Mere end 3.600 kinesiske turister, der efter planen skulle besøge Danmark, blev omdirigeret til München i Tyskland. Heldigvis har flyselskaberne beføjelse til at gøre det. Den store taber i sidste ende var Danmark,” fastslår Mahan Airs marketingdirektør og Europa-chef, Hossein Hosseini, overfor CHECK-IN.dk.

Mahan Air havde kinesisk-talende personale foran check-in skrankerne i Københavns Lufthavn til at hjælpe de kinesiske passagerer, når de checkede ind.

Bruge penge i Danmark
Lukningen af ruten skyldtes, at Trafikstyrelsen opdagede, at selskabet havde bevæbnede vagter ombord på sine to ugentlige flyvninger ind og ud af CPH. Det er ulovligt i henhold til dansk lovgivning, men et krav i iransk lovgivning.

”Den danske regering er ikke klar over, at flertallet af de rejsende på vores fly var danske borgere eller turister fra Kina. At stoppe sådanne flyvninger vil faktisk være til stor ulejlighed for danske borgere og værdifulde turister,” understreger Hossein Hosseini og fortsætter:

”Heldigvis for os er flyselskaber dynamiske enheder, og deres aktiver er meget flydende, hvilket betyder, at vi har erstattet CPH-flyene med andre destinationer, og vi tager de kinesiske turister, der skulle bruge penge i Danmark, til Tyskland, som vi gjorde sidste sommer.”

Bidrager positivt
Det er ikke kun kinesiske turister, der kunne have glæde af at flyruten blev genetableret. Efter ophævelsen af verdenssamfundets mangeårige sanktioner mod Iran er landet blevet et uhyre interessant land for dansk og europæisk erhvervsliv.

En flyrute til Iran kan derfor være vigtig for at dansk erhvervsliv klarer sig godt i konkurrencen om den iranske marked. Dokumenter, som CHECK-IN.dk tidligere har fået aktindsigt i, viser da også, at blandt andre den danske ambassadør til Iran meget gerne så ruten genåbnet.

”Det skal bemærkes, at det er ambassadens vurdering, at den direkte rute bidrager positivt til udviklingen i det bilaterale forhold mellem Danmark og Iran, herunder især de kommercielle relationer,” skriver Danmarks ambassadør til Iran, Danny Annan, den 14. marts i år i en mail til en embedsmand i Trafikstyrelsen.

Store økonomiske tab
Mahan Air flyver til 22 andre lande uden de problemer, som man oplever med de danske myndigheder om tilstedeværelsen af bevæbnede vagter ombord på flyene.

”Vi er fanget som en lus mellem to negle uden at vide hvorfor det, som vi har lov til i andre EU-lande med de samme driftsprocedurer, ikke er lovligt i Danmark,” siger Hossein Hosseini.

Han finder det meget uheldigt, at Mahan Air har været tvunget til at annullere en voksende og levedygtig rute påtrods af selskabets hensigt om at udvikle Teheran-ruten fra den danske hovedstad.

”Som med ethvert andet flyselskab, så er en ny rutes første leveår meget kapitalintensivt, og i løbet af de ni måneders drift til CPH havde Mahan Air store økonomiske tab for at udvikle ruten. Vi havde stor succes med at udvikle ruten og den begyndte netop at nærme sig break-even da vi var tvunget til at annullere den i begyndelsen af højsæsonen,” forklarer Hossein Hosseini.

Det iranske flyselskab har dog ikke helt opgivet drømmen om en dag at vende tilbage til CPH med sine store hvide og grønne Airbus A340-fly.

”Vi har ikke givet op på CPH-ruten, men situationen er ret forvirrende. Og på et tidspunkt, hvor vi er velkomne overalt i Europa, så ønsker vi ikke at bruge tid og penge på at løse sådan et problem, medmindre det er meget klart, at vi kan komme tilbage til markedet med minimal indsats og minimale politiske problemer,” understreger Hossein Hosseini.

Kan gøre undtagelse
Mahan Air er ikke ene om at have sine problemer med at få de danske og de iranske regler for bevæbnede vagter til at gå op i en højere enhed. Iran Air havde planer om også at åbne en rute mellem Teheran og København den 3. november i år med en ugentlig flyvning. Det er indtil videre ikke blevet til noget.

I henhold til Luftfartslovens paragraf 85, stk. 1 må flyselskaber ikke uden tilladelse fra transportministeren og justitsministeren medføre ”eksplosive stoffer, krigsmateriel eller krigsammunition.”

Den danske transportminister kan efter forhandling med landets forsvarsminister og justitsminister ”ved forskrift gøre undtagelse fra bestemmelsen i styk 1,” skrev Trafikstyrelsen tidligere på året i et svar til CHECK-IN.dk.

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der udøver transportministerens beføjelser indenfor luftfartslovens paragraf 85, stk. 1. Og her har man indtil nu ikke ment, at der skulle gøres en undtagelse i Mahan Airs tilfælde. Det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke kan gøres undtagelser. I 2010 indgik Danmark og USA således en aftale, der gav amerikanske flyselskaber lov til at have Sky Marshals ombord på flyvninger til og fra Danmark.

Transporterer våben og soldater
Mahan Air er generelt et kontroversielt selskab, som USA har en række sanktioner imod. Det skyldes mistanker om at Mahan Air transporterer våben og soldater mellem Iran og Syrien og på den måde er med til at hjælpe det syriske regime i den igangværende borgerkrig i landet.

I marts i år skrev flere medier i Mellemøsten om hvordan kilder i det iranske militærs revolutionsgarde bekræftede, at garden bruger Mahan Air-fly til at transportere våben fra Iran til Syrien og Libanon samt sårede soldater og beskadigede våben den anden vej.

Medierne bragte desuden billeder, der angiveligt forestiller en kabine i et fly fra Mahan Air. Sæderne og gulvene var dækket i plastic. Angiveligt for at de sårede soldater ikke skulle efterlade spor. Ifølge medierne, så har Mahan Air flere gange i løbet af 2016 haft sårede og døde soldater i den bagerste del af flyet på flyvninger tilbage til Iran.

 

Relaterede artikler:

Uenighed om vagter udskyder Iran Air-rute til CPH

Mahan Air-vagter holder myndigheder beskæftiget

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Mahan: Danmark ene om at forbyde bevæbnede vagter

Iranere langer ud efter myndigheder

Styrelse mørklægger sag om iransk flyselskab

Iranere har lukket CPH-rute

 

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.