Fly fra Great Lakes Airlines (Facebook | Great Lakes Airlines)

Flyselskab stopper som følge af pilotmangel

Det lovmæssige krav om mindst 1.500 flyvetimer til styrmænd har betydet, at et amerikansk regionalt flyselskab må indstille operationerne.

Pilotmangel har angiveligt kostet et lille amerikansk regionalt flyselskab livet. Der er tale om Great Lakes Airlines med hovedkontor i Cheyenne i den amerikanske delstat Wyoming.

Flyselskabet har hidtil opereret indenrigsruter til 10 lufthavne i seks stater og har ifølge Air Transport World en flåde bestående af 28 Beechcraft 1900D samt seks Embraer EMB-120 Brasilias. Fly med plads til henholdsvis 19 og 30 passagerer.

Selskabet meddeler på deres hjemmeside, at man med øjeblikkelig virkning fra den 26. marts har indstillet alle operationer. Det er ændrede lovmæssige krav indført i august 2013, der endte med at spænde ben for det lille amerikanske flyselskab. Kravet er nemlig, at alle styrmænd beskæftiget på selskabets fly skal have erfaring med mindst 1.500 flyvetimer, hvor kravet tidligere var 250.

De ændrede regler har betydet, at det er svært at rekruttere erfarne piloter til de dele af udkants-USA, hvor flyselskabet har drevet sine operationer. Nu er selskabet i gang med at sælge flyene og har afskediget dele af personalet, indtil det er lykkedes at sælge samtlige aktiver.

Kritik fra amerikansk transportministerium
Great Lakes Airlines vil dog fortsætte driften af Great Lakes Jet Express, der er opereret at Aerodynamics Inc. og beskæftiger jetfly af typerne Bombardier CRJ 200 og CRJ700 på ruter fra Denver International Airport i Colorado til Pierre og Watertown i South Dakota.

“Selvom vi indstiller vores operationer, er det vigtigt at understrege, at vi ikke er gået konkurs og at vi vil fortsætte med at drive andre dele af virksomheden,” hedder det i meddelelsen fra Great Lakes Airlines.

Den pludselig beslutning om at indstille operationerne har skabt vrede hos de amerikanske luftfartsmyndigheder, der mener at Great Lakes skulle have givet en varsel på 90 dage før rutelukningerne, da nogle af ruterne har været en del af EAS-programmet (Essential Air Service, red.). EAS-ruterne støttes af den amerikanske forbundsregering for at sikre tilgængeligheden til mindre samfund i USA.

Det amerikanske transportministerium kræver derfor, at flyselskabet genoptager operationerne indtil den 24. juni, men dette ønske er tilsyneladende ikke blevet imødekommet. Det har betydet, at byerne Prescott og Page i Arizona i dag er uden flybetjening, hvilket også var tilfældet med Salina i Kansas. Men ifølge Air Transport World har Utah-baserede SkyWest overtaget betjeningen af Salina.

Great Lakes Airlines blev oprindeligt etableret i 1977, og fra 1992 til 2002 var selskabet den største operatør i EAS-programmet. I 2017 fløj 60.000 passagerer med selskabet.

 

Relaterede artikler:

Finnair må suspendere USA-rute som følge af pilotmangel

Pilotmangel tvinger Austrian til 300 aflysninger

Pilotmangel tvinger Norwegian til at wetlease

Pilotmangel sender flyselskab i knæ