Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

Københavns Lufthavn har netop præsenteret et udspil, der i gennemsnit skal give 10 procent lavere takster fra 1. april 2018, hvilket er et helt år før den nuværende takstaftale udløber.

Ifølge lufthavnen har man lyttet til kunderne (flyselskaberne, red), der længe har kritiseret lufthavnen for at være for dyr i sammenligning med de skandinaviske konkurrenter i Stockholm og Oslo. Samtidig har der også fra politisk hold været stigende fokus på taksterne i den danske hovedstadslufthavn, og regeringens luftfartspolitiske udspil fra begyndelsen af juli med krav til regulering, har også medført et stort pres.

Særligt indenrigsflyselskaberne og de flyselskaber, der føder trafik ind til København fra de regionale lufthavne i Norge, Sverige og Baltikum, vil blive begunstiget. Taksterne falder nemlig med 35 procent på ruterne til København fra Billlund, Bornholm, Midtjylland, Sønderborg, Aalborg, Aarhus samt Bergen, Gøteborg, Stavanger, Vilnius og Gdansk.

DAT lover prisnedsættelser
Hos Danish Air Transport (DAT) har man siden de nugældende takster trådte i kraft den 1. april 2015 været hårdt ramt på indenrigsruterne, og DAT har i flere årsrapporter hævdet, at takststrukturen i København har kostet op imod 20 millioner kroner på bundlinjen. Derfor er der stor glæde hos DAT over det nye udspil fra Københavns Lufthavn.

“Det får en meget stor betydning for os. Vi har lidt under de øgede omkostninger. På Bornholm er det lykkedes at hente 20 til 25 kroner per passagerer på højere priser, men det kommer vi til at give tilbage. Vi kommer også til at sætte priserne ned på Midtjylland-ruten, da hele økonomien i denne rute vil blive forbedret,” siger administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT til CHECK-IN.dk.

Hos DAT ønsker man ikke konkret at sætte tal på, hvor meget takstnedsættelsen kommer til at betyde for selskabets økonomi, men Jesper Rungholm fortæller, at der er tale om mange millioner kroner.

”Det er en utrolig god julegave, som vi her har fået. Det er fantastisk, at lufthavnen har fået øjnene op for virkeligheden, at vi ikke kan bære det høje omkostningsniveau,” lyder det fra DAT-direktøren.

SAS vil øge trafikken
En af de mange kritikere af de højere takster har været SAS, der gentagne gange har truet med at flytte trafik til de øvrige skandinaviske storlufthavne, hvis taksterne ikke blev mere konkurrencedygtige.

“Vi er selvfølgelig positive overfor det her. Vores udgangspunkt har hele tiden været, at vi skulle have en konkurrencedygtig lufthavn, da vi har en ambition om at øge trafikken fra Københavns Lufthavn. Vi ser frem til de næste faser i det videre arbejde med denne fælles vision,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS.

 

Relaterede artikler:

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

Venter på afklaring om lavere indenrigstakster

CPH afviser smutvej til lavere indenrigstakster

SAS: CPH har tilgodeset lavprisflyselskaber

SAS: Stockholm og Oslo får flere ruter end CPH