Flyselskabernes topchefer falder på stribe

Søger man tryghed i ansættelsen, bør man ikke overveje en karriere som direktør i et flyselskab. Et turbulent marked har betydet farvel til 20 procent af topcheferne i de 50 største europæiske flyselskaber gennem de seneste 18 måneder. I sidste uge var det Air France-KLM topchefen Pierre-Henri Gourgeon, der måtte forlade chefstolen.

Den 1. januar 2009 blev Pierre-Henri Gourgeon ansat som Chief Executive Officer i Air France KLM, der er Europas tredjestørste luftfartsselskab. Men i sidste uge måtte han forlade chefstolen efter blot to og et halvt år i spidsen for luftfartskoncernen, der årligt transporterer 70 millioner passagerer og har en omsætning på op imod 25 milliarder euro.

At være topchef i et luftfartsselskab stiller krav om en robusthed udover det sædvanlige. Markedsvilkårene er ekstremt udfordrende, og mange risikerer selv at køre træt i problemerne, førend bestyrelsen mener at tiden er inde til at vejene skal skilles.

Herudover er der ekstremt stort mediefokus på luftfartsbranchen, der optager væsentligt mere spalteplads i dagbladene end det er tilfældet med andre brancher.

Tre nye nordiske topchefer

I løbet af de seneste 18 måneder er omkring 20 procent af topcheferne i Europas 50 største flyselskaber skiftet ud. På vore hjemlige breddegrader er det eksempelvis sket hos SAS, Cimber Sterling og Finnair.

En august-dag i 2010 kunne bestyrelsesformand Fritz Schur meddele, at SAS-topchefen Mats Jansson ønskede at forlade SAS efter blot fire år som topchef for det skandinaviske luftfartsselskab. Han blev den 1. februar i år afløst af Rickard Gustafson på den tunge post.

Hos konkurrenten Finnair ansatte man den 1. februar 2010 Mika Vehviläinen, som ny CEO. Han efterfulgte Jukka Hienonen, der var blevet slidt op efter i knapt fem år at have stået i spidsen for det finske luftfartsselskab.

Hos danskbaserede Cimber Sterling har der også lige været tronskifte. Jacob Krogsgaard tiltrådte den 1. januar 2010 som administrerende direktør for selskabet, men blevden 1. oktober i år afløst af svenske Jan Palmér. Det sketeefter en turbulent periode, hvor Cimber Sterling i i juniblev reddet fra en truende konkurs ved enrettet emission med Mansvell Enterprises som ny storaktionær.

Gang i svingdøren

Ser man omkring i den europæiske luftfartsverden er der også sket store forandringer i ledelserne. Den 1. januar 2011 overtog Christoph Franz rollen som CEO i tyske Lufthansa efter Wolfgang Mayrhuber.

I datterselskabet Austrian Airlines sætter Jaan Albrecht sig den 1. november i år i chefstolen. Det sker efter, at selskabet har været uden topchef i over et år. Thierry Antinori skulle have overtaget jobbet som CEO den 1. april i år, men meddelte få dage før sin tiltræden, at han ville søge udfordringer udenfor Lufthansa-gruppen, der ejer det østrigske luftfartsselskab.

Hos tyske Air Berlin fandt et andetbemærkelsesværdigt chefskifte sted for nylig. Selskabets CEO Joachim Hunold opsagde i august måned sin stilling samtidig med igangsætning af spareplanen “Shape & Size“. Tidligere Deutsche Bahn-chef Hartmut Mehdorn har midlertidigt sat sig i chefstolen hos det kriseplagede luftfartsselskab.

I letlandvar airBaltic´s CEO og medejer Bertolt Flick for nylig tvunget til at meddele sin afsked efter en langvarig strid med den lettiske stat omkring vilkår for en ny kapitaltilførsel til selskabet. Vilkårene for den livgivende pengetilførsel til selskabet dikterede topchefens afgang. Flick erstattes den 1. november 2011 af den tidligere Deutsche BA-topchef Martin Gauss, der i øvrigt selv er Boeing 737-kaptajn.

Ledelsesstabilelavprisflyselskaber

Hos de rendyrkede lavprisflyselskaber er der umiddelbart mere stabilitet. Ryanairs Michael O´Leary og Norwegians Bjørn Kjos sidder tilsyneladende mere trygt i sadlen. Men lavprisflyselskaberne er også kendetegnet ved succes og fremgang, mens de etablerede netværksselskaber slider i det.

Eneste undtagelse er dog britiske easyJet, hvor Carolyn McCall den 1. april sidste årovertog posten som CEO efter AndrewHarrison, der var røget uklar med selskabets grundlægger og storaktionærSir Stelios Haji-Iannou. Carolyn McCall ersamtidig en af få kvindelige topchefer i luftfarten, der traditionelt er en mandsdomineret verden på topledelelsesniveau.

Hos Europas lavprisflyselskaber nr. 4 og nr. 5, henholdsvis spanske Vueling og ungarske Wizz Air hedder topcheferne Alez Cruz og József Váradi. Førstnævnte har været på chefposten siden februar 2009, mens sidstnævnte har været CEO siden etableringen i 2003.