Flyspottere blæst omkuld af Boeing 777-fly

Tre flyspottere blev for nogle uger siden blæst omkuld af turbulens fra et Boeing 777-fly. Hændelsen, der foregik på Cookøerne, kostede en uges hospitalsophold.

Flyspottere findes i praktiske talt alle lufthavne. I København samles de mange flyentusiaster på Flyvergrillen eller på Kystvejen på Amager for at tage billeder af flyene.

Der er også flyspottere på Cookøerne i Stillehavet ved den internationale lufthavn i Rarotonga. Her skulle et Boeing 777-200 fly fra Air New Zealand den 25. juni starte fra bane 26 med Auckland som destination.

Mens flyet holdt for enden af banen og accelererede motorerne før starten, blev tre turister, der legede flyspottere på den offentlige vej uden for hegnet, blæst omkuld af det voldsomme tryk fra flyets to jetmotorer.

Flyet lettede kort efter fra Rarotonga, og landede fire og en halv time senere i Auckland. I mellemtiden havde en ambulance hentet de tre flyspottere og bragt dem til et nærliggende hospital. Her kunne de en uge senere udskrives efter behandling af snitsår samt mindre kvæstelser.

Jetstrøm er en turistattraktion
Efter den seneste eposode har lufthavnsmyndighederne følt sig kaldet til at udsende en advarsel.

Problemet er, at østatens hovedvej er anlagt forenden af landingsbanen, og eventyrlystne flyspotter og andre vovehalse står ofte og klamrer sig til hegnet omkring lufthavnen, når de kraftige jetmotorer på langdistanceflyene gøres klar inden starten.

“Hvis man ikke har noget at hænge fast i, vil man automatisk blive blæst omkuld,“ siger Joe Ngamata, direktør for Cook Islands Airport Authority til det franske nyhedsbureau AFP.

Lufthavnsdirektøren er i gang med at overveje, hvorvidt der skal etableres yderligere sikkerhedsforanstaltninger udover de røde advarselsskilte, der er monteret ved hegnet til lufthavnen.

“Det kan være farligt. Vi bliver nødt til at overveje at opsætte ekstra barrierer eller hegn for at holde publikum væk,“ mener Joe Ngamata.

Han har tilsyneladende ikke set den seneste turistvideo fra Cookøerne, “top 10 reasons to come to the Cook Island“. I denne video fremhæves muligheden for at opleve jetstrømmen fra flymotorer som en af østatens attraktioner.

x

Læs Også

(GL) Indsatsleder-fly søges til Mittarfik Kangerlussuaq

Indsatsleder-fly søges til Brand og redning ved Mittarfik Kangerlussuaq. Er du engageret og lægger du vægt ...

(DK) Travel Consultant – Grundfos

  What do we offer? Do you have in-depth experience with the Amadeus system? And ...

Ældre DC-8´ere stadig i drift

DC-8-fly, der tidligere har tilhørt Finnair og SAS, flyver stadig rundt 50 år efter, at de blev produceret. Ældste aktive DC-8 er det tidligere SAS-fly, Folke Viking.

(DK) Flymekaniker til CAT flyservice

CAT flyservice A/S søger en dygtig flymekaniker til vort flyværksted i Roskilde. Jobbet: Vil du ...

(DK) OPS AUDITOR til Thomas Cook Airlines Scandinavia

  We are seeking one fulltime Auditor to be located with duty base CPH. In ...

SAS vil afgive flyordre i foråret 2018

SAS forventer i første halvår af 2018 at skulle bestille mellem 40 og 50 nye fly, men allerede indenfor den næste måned kan SAS beslutte sig for leverandøren.