Boeing 787-8 Dreamliner fra Qatar Airways.

Flyveforbud til Dreamliner efter formodet røgudvikling

Et Boeing 787 Dreamliner-fly har haft forbud mod at flyve i mere end en uge. Kilder peger på, at det skyldes røgudvikling fra et elektrisk panel, der før har givet problemer for den hårdt plagede flytype.

I mere end en uge har et Boeing 787 Dreamliner-fly fra Qatar Airways med registreringsbogstaverne A7-BCB stået på jorden i Doha Lufthavn i Qatar. Ifølge Qatar Airways og Boeing skyldes det et ”mindre teknisk issue”.

”Dette er et mindre emne for os og ikke en hændelse, så vi kommenterer ikke på det,” siger en talskvinde fra Qatar Airways til Reuters.

Hverken flyselskabet eller flyproducenten vil redegøre for de nærmere detaljer.

To personer med kendskab til sagen siger dog til nyhedsbureauet, at det handler om røgudvikling fra et elektrisk panel. Røgudvikling skulle ifølge de anonyme kilder have vist sig da flyet stod på jorden i Doha.

En fejl i et elektrisk panel magen til det, der volder problemer for Qatar Airways, var skyld i en brand ombord på et Dreamliner-fly under en testflyvning i 2010.

Indkapslede batterier
Epiosden med flyet fra Qatar Airways er blot den seneste i en hel stribe større eller mindre alvorlige episoder, som har ramt Boeing 787 Dreamliner-flyene det seneste halve år.

Det startede i januar med det meget omtalte totale flyveforbud til alle Dreamlinere efter brand og røgudvikling fra lithium-ion batterier. Først mere end tre måneder senere måtte flyene igen gå på vingerne med en nyudviklet indkapsling af batterierne.

Efter en række mindre hændelser i maj og juni, som ikke var meget anderledes end hvad andre flytyper oplever i ny og næ, gik der et sus gennem luftfartsverdenen, da et Dreamliner-fly fra Ethiopian Airlines pludselig brændte i London Heathrow Lufthavnen den 12. juli.

De britiske luftfartsmyndigheder har fundet frem til at branden sandsynligvis skyldtes en kortslutning i ledningen til flyets nødsender. Alle Dreamliner-operatører er derfor blevet pålagt at inspicere nødsenderne, der er placeret bagerst i flyet. Og flere selskaber, heriblandt Norwegian, har efter råd fra myndighederne valgt helt at frakoble senderne.