Førerløse fly truer flyvesikkerheden

Et Airbus-fly fra British Airways var i juli ved at kollidere med en modelhelikopter ved Heathrow Lufthavn. Trafikstyrelsen i Danmark har netop udsendt en vejledning, hvis man overvejer at give en drone i julegave.

Førerløse fly – de såkaldte droner – har opnået en stigende popularitet igennem de senere år. Men de udgør også en stigende trussel mod flyvesikkerheden, da der har været rapporteret mange eksempler på nær-kollisioner med passagerfly.

I USA har der ifølge de civile luftfartsmyndigheder siden den 1. juni i år været 25 nær-kollisioner. Hovedparten af episoderne har fundet sted nær de store lufthavne i New York og Washington, og de udgør en trussel for flyvesikkerheden, da dronerne kan risikere at blive suget ind i motorer, propeller og rotorer på passagerfly og helikoptere.

I sidste uge offentliggjorde UK Airprox Board, der overvåger sikkerheden og varetager flytrafikken i det britiske luftrum, en rapport om en nær-kollision hændelse i Heathrow Lufthavn den 22. juli i år.

Et Airbus A320-200 fly fra British Airways var under sidste del af indflyvningen til Heathrows bane 09L, da piloterne i 200 meters højde fik øje på en model-helikopter til venstre for flyet. Dronen passerede blot få meter over flyets vinge.

“Objektet ramte ikke flyet, og landingen forløb normalt, men det var en distraherende faktor under en kritisk fase af flyvningen,“ rapporterede piloterne efterfølgende.

Ifølge rapporten fra UK Airprox Board lykkedes det ikke at finde frem til ejeren af drone trods en omfattende efterforskning og et samarbejde med en lokal modelflyklub.

Fem kilometer fra lufthavne
I Danmark er Trafikstyrelsen også opmærksom på det stigende antal droner. Derfor har styrelsen i sidste uge offentliggjort en vejledning til dem, der ønsker at give eller forventer at få en drone i julegave.

“Vi kan godt forstå, at droner er blevet populære. For de er indbegrebet af en rigtig drengedrøm. Men man skal være opmærksom på, at der er nogle klare regler på området,“ siger Jesper Rasmussen, der er vicedirektør i Trafikstyrelsen.

Flyvningen skal først og fremmest udføres på en sådan måde, at andres liv og ejendom ikke udsættes for fare, og således at omgivelserne påføres så ringe ulempe som muligt, heddet det i vejledningen.

Det indebærer blandt andet, at flyvehøjden højest må være 100 meter over terrænet, ligesom afstanden til startbanerne på offentlige flyvepladser og lufthavne skal være mindst fem kilometer.

“Der er masser af muligheder for at få mange gode stunder med sin drone, hvis man bare sørger for at overholde reglerne og flyve ude på åben mark,“ understreger Trafikstyrelsens vicedirektør.