Den statslige norske lufthavnsoperatør, Avinor, har testet selvkørende sneplove. Foto: Avinor

Førerløse lufthavnskøretøjer ruller nærmere

I Norge er der udført en vellykket test af automatiske sneplove, der meget vel kan blive fremtiden i lufthavnene.

Selv om kalenderen officielt siger forår, har der stadig været sne i luften over Danmark. Det er dog kun små mængder i forhold til længere nordpå.

I Norge er der stadig brug for sneplove på lufthavnsområderne, selv om vi er over halvvejs inde i marts. De store mængder sne giver fortsat arbejde til de store lufthavnskørertøjer, hvor medarbejdere døgnet rundt skraber de hvide masser væk fra baneterrænet.

Men mandag fandt et helt specielt scenarie sted i Fagernes Lufthavn Leirin, cirka 140 nordvest for Oslo Gardermoen, der indebar førerløse sneplove. Det er den statslige norske lufthavnsoperatør, Avinor, der for tre år siden startede et innovationsprojekt. Og på ugens første dag kunne man langt om længe teste teknologien i virkeligheden.

”Projektet er, så vidt vi ved, blandt de første i verden, hvor store maskiner kører automatisk og rydder sne i en lufthavn. Det, vi så under demonstrationen, overskred vores forventninger, og vi er meget imponerede over, hvad vores partnere, Semcon og Øveraasen, har udført i vores projekt,” siger Dag Falk-Petersen, der er Avinors koncernchef.

”Det er vigtigt for Avinor at være nytænkende og innovativ. Mange opgaver i luftfarten vil fremover blive løst på andre måder end i dag. Avinor ønsker at teste automatik og ser helt klare driftsmæssige fordele og effektiviseringsgevinster i fremtiden med nye løsninger på området.”

Ambitiøse Avinor
Det er for tidligt for Avinor at konkretisere mulige løsninger, men lufthavnsoperatøren følger udviklingen og vil anvende smart teknologi for også i fremtiden at være en førende virksomhed i luftfarten.

Yeti Sne Technology, der ejes af Øveraasen og Semcon, har tilbudt en komplet leverance af projektet indtil en pilottest. Virksomheden har skaffet partnere inden for både bil- og maskinleverandører for at have adgang til allerede-eksisterende teknologier i forbindelse med den førerløse teknologis videreudvikling.

Den praktiske test af førerløse sneplove i Fagernes-lufthavnen blev overværet af Norges transportminister, Ketil Solvik-Olsen, Avinors ledelse samt repræsentanter fra Øveraasen og Semcon.

Ikke ufarlig teknologi
Den førerløse teknologi har ikke kun fundet vej til sneplovene i luftfartsbranchen. Teknologien er efterhånden udbredt på teststadiet hos flere virksomheder verden over, og der arbejdes stadig mere intensivt på de automatiske køretøjer.

Den innovative teknologi er imidlertid langt fra ufarlig, hvis ikke systemerne i de førerløse køretøjer er gennemtestet, før man sætter dem ud blandt mennesker. Natten til mandag blev en kvindelig fodgænger kørt ned af en selvkørende bil fra samkørselstjenesten Uber. Det skete i byen Tempe i den amerikanske delstat Arizona. Kvinden blev kvæstet ved påkørslen og døde senere af sine kvæstelser.

Uber-bilen havde autopiloten slået til, mens der sad en menneskelig chauffør bag rettet af sikkerhedsmæssige årsager. Personen kunne tilsyneladende ikke forhindre ulykke, og det er stadig udvist, hvordan ulykken kunne ske.

 

Relaterede artikler:

Vil have førerløse køretøjer i lufthavnene

Airbus vil teste flyvende biler

Uden stop gennem fremtidens lufthavn

Teknologierne easyJet vil satse på

Forskere studerer fremtidsfly med én pilot