Først var der Flybe, snart kommer FlyA

Et nyt europæisk lavprisflyselskab med ambition om langdistanceflyvninger er under etablering. Det er den tidligere Baboo-stifter Julian Cook, der vil lancere lavprisflyselskabet FlyA i løbet af 2013.

I august måned 2003 grundlagdeJulian Cook et regionalt flyselskab kaldet Baboo med base i Geneve. Selskabet blev sidenhen overtaget af Darwin Airline Group i Lugano, da økonomiske vanskeligheder indtraf i slutningen af 2010.

Nu er Julian Cook klar med et nyt koncept, der forventes lanceret 10 år efter satsningen med Baboo. Der er tale om et ny lavprisflyselskab kaldet FlyA, der skal flyve mellem Europa og Nordamerika.

Planen er at anskaffe et par Airbus A330-300 fly i en all-economy indretning med 400-440 sæder, der skal flyve over Atlantentil priser, der starter ved €69 per vej, hvilket svarer til 515 kroner.

“Vi har endnu ikke nogen præcis lanceringsdato, men vi har i øjeblikket drøftelser med et par flyleasingselskaber, og udfaldet heraf vil afgøre, om det bliver i juni måned næste år eller senere,“ siger Julian Cook til Air Transport World.

Rent faktisk er det et gammelt projekt, der tages op af mølposen. Allerede i år 2000 havde Julian Cook etableret Newlines Airways Ltd, der var et britisk luftfartsprojekt med planer om atbevæge sig ind pådet transatlantiske marked. Projektet blev dog skrinlagt som følge af denøkonomiske nedtur i 2001 samt følgevirkningerne af 9/11-terrorangrebet i New York.

Irland eller Luxembourg kan blive base
Det er såvel europæiske som ikke-europæiske investorer, der forventes at skyde penge i projektet.

Selskabet FlyA HoldingSA er allerede etableret medhjemadresse i Schweiz, men driftsselskabet vilblive placeret i et europæisk land, der kan tilbyde de rette vilkår for selskabet og dets medarbejdere. På forhånd har Julian Cook afvist, at det bliver i Schweiz, og han peger i stedet på Irland og Luxembourg som muligheder.

Endnu har ingen lavprisflyselskaber haft succes med transatlantiske flyvninger. Det norske lavprisflyselskab Norweigan forventer at påbegynde sin satsning i foråret 2013, mens malaysiskeAirAsiaX også har forsøgt sig, men uden held. AirAsiaX måtte såledesi begyndelsen af året lukke lavprisruterne fra Kuala Lumpur til Paris og London.

Det skræmmer dog ikke Julian Cook, der ifølge ATW har talt med CEO Azran Osman-Rani fra AirAsiaX om selskabets erfaringer fra oversøiske lavprisflyvninger. Ifølge den malaysiske luftfartschefvil flyvninger kun være rentable med en flyvetid på mellem seks og ni timer.

Det er planen, at FlyA skal vokse og beskæftige i alt 10 fly indenfor en periode på fire år. Men det kræver, at projekteti det hele tagetbliver realiseret. Et tilsvarende projekt blev i efteråret 2009præsenteret af norske FEEL Air. Trods en masse gode idéer og intentioner er det aldrig lykkedes at komme i luften med projektet, der handlede om at flyve lavpris fra Skandinavien til New York med A330-fly.