Første A340 fra SAS med ny kabine

Adalstein Viking ankom tirsdag til Københavns Lufthavn som det første A340-fly med ny og opgraderet kabine. I går gik flyet i luften som rutenummer SK983 på første kommercielle flyvning efter opgraderingen.

Opgraderingen af kabinerne på langdistanceflyene hos SAS skrider frem i hastigt tempo.

SAS fik i september leveret to helt nye A330-300 fly af typen Enhanced med en startvægt på 242 ton. Udover disse fly er samtlige fire ældre A330-fly blevet opgraderet med ny kabine.

Nu er turen kommet til A340-flyene, og tirsdag vendte Adalstein Viking med den danske registrering OY-KBA tilbage fra Zürich, hvor kabineopgraderingen var blevet gennemført. Dermed har SAS syv langdistancefly med opgraderet kabine, der blandt andet omfatter lie-flat beds, et nyt underholdningssystem samt konfigurationen 1-2-1 på Business Class.

Første kommercielle flyvning med det opgraderede fly fandt sted i går, da flyet kl. 15.55 forlod gaten i København Lufthavn og gik i luften kl. 16.06 på en 11 timer lang flyvetur til Tokyo via Rusland.

På mandag den 16. november er det 14 år siden, at OY-KBA blev en del af SAS-flåden og med opgraderingen har SAS sikret sig, at flyet fremstår i moderne stand frem til pensionsalderen.

Færre Business Class-sæder
I den nye konfiguration på A340´erne er der blev færre sæder på Business Class, men flere på Economy Class.

Samlet set vil A340-flyene blive indrettet til en kapacitet på 247 sæder, hvoraf 40 er i Business Class-sektionen, 28 på Plus samt 179 i Go-sektionen bagest i flyet. Til sammenligning har A340´erne hidtil haft 46 Business Class-sæder, 28 Plus-sæder samt 171 sæder i Go-sektionen.

SAS vil umiddelbart efter nytår have afsluttet opgraderingen af fire A340-fly. Dermed vil SAS ved udgangen af maj måned næste år have i alt 12 langdistancefly med nye kabiner.