Airbus A380 fra Singapore Airlines.

Første A380 på markedet for brugte fly

Leasingaftalen på det første A380-fly hos Singapore Airlines vil ikke blive forlænget, hvorfor megajumboen for første gang bliver tilgængelig som brugt fly.

Singapore Airlines fik den 15. oktober 2007 leveret det allerførste eksemplar af megajumboen Airbus A380-800, der blev registreret som 9V-SKA hos Singapore-selskabet. Ti dage senere fik A380´eren sin kommercielle debut, da den blev indsat på ruten mellem Singapore og Sydney.

Flyet blev leveret til Singapore Airlines via en 10-årig leasingaftale med det tyske leasingselskab Doric, der har købt og tilbageleaset de første fem A380-fly til Singapore Airlines. Leasingaftalen for det første A380-fly udløber således næste år, og Singapore Airlines har netop besluttet ikke at forlænge aftalen, hvorfor flyet skal tilbageleveres til den tyske leasinggiver. Det bekræfter flyselskabets europæiske pressechef, Peter Thomasch, til Air Transport World. Hvorvidt leasingaftalerne på de fire andre A380´ere, der er leaset fra Doric, vil blive forlænget, er endnu uvist.

“Den første leasingaftale udløber i oktober næste år, og vi har besluttet ikke at forlænge den. Vi vil senere tage beslutning om, hvad der skal ske med de øvrige A380´ere,” siger Peter Thomasch.

Singapore Airlines råder i dag over 19 fly af typen A380-800, og der er ordrer på yderligere fem fly, der forventes leveret inden udgangen af 2017. Gennemsnitsalderen på A380-flyene er i dag på lidt mere end syv år.

Med tilbageleveringen af A380´eren med registreringen 9V-SKA kommer der for første gang et brugt A380-fly på markedet. Emirates og andre store operatører af flytypen vil nok med spænding følge værdisættelsen af det brugte kæmpefly samt hvorvidt der findes købere eller leasingtagere til flyet.

Seks Malaysia-fly kommer i markedet
Inden længe kommer der også flere A380´ere ud på markedet for brugte fly. I 2018 vil Malaysia Airlines således udfase selskabets seks A380-fly og erstatte dem med A350-900´ere fra Airbus. I øjeblikket fører det malaysiske flyselskab ifølge ATW forhandlinger med flyselskaber i Kina og i andre sydøstasiatiske lande om salg af de seks fly. Der er således formentlig tale om Asiana, China Southern Airlines, Korean Air eller Thai Airways, da disse selskaber er blandt de 13 flyselskaber, der i dag har A380´eren i flåden.

Den europæiske luftfartskoncern IAG har også vist interesse for brugte A380-fly. Man ønsker ikke at anskaffe nye fly, men har overvejet A380´eren til Iberias ruter til Latinamerika eller Aer Lingus-ruterne mellem Irland og New York i sommerhalvåret.

Også Emirates ventes at sende brugte A380´ere i markedet i løbet af de kommende år. Dubai-selskabet råder i dag over 17 fly, der også er leaset gennem tyske Doric, og samlet har Emirates i dag 83 fly af typen, mens yderligere 59 er i ordre. Første A380 blev leveret til Emirates den 28. juli 2008, og gennemsnitsalderen for A380´erne hos Emirates er i dag på tre og et halvt år.

 

Relaterede artikler:

Airbus vil skære ned på A380-produktionen

Marked for A380 skrumper

Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden

Har sat hele A380-flåden til salg

Disse europæiske lufthavne har A380