Singapore Airlines - Airbus A380-800. (Foto: Kentaro Iemoto)

Første A380 sat på jorden

Singapore Airlines har taget et 10 år gammelt A380-fly ud af drift, og det skal nu tilbageleveres til leasinggiveren og kan risikere at skulle bruges som reservedele.

Airbus A380-flyet med registreringen 9V-SKA skrev luftfartshistorie den 25. oktober 2007, da det gennemførte den første kommercielle flyvning hos Singapore Airlines på rutenummer SQ221 fra Singapore til Sydney.

Flyet, der blev leveret til Singapore Airlines den 15. oktober 2007, er finansieret af Dortmund-selskabet DS Aviation (Dr. Peters Group), der også er leasinggiver på otte andre A380´ere, hvoraf tre er placeret hos Singapore Airlines og fem hos Air France.

Den oprindelige leasingaftale løber i 10 år, og Singapore Airlines har tilsyneladende ikke lyst til at forlænge aftalen, hvorfor A380-flyet er blevet sat på jorden, hvor det er ved at blive klargjort til tilbagelevering til DS Aviation. Ifølge Flightglobal.com blev 9V-SKA taget ud af drift den 10. juni i år.

Yderligere tre fly finansieret af DS Aviation vil blive leveret tilbage inden udgangen af  juni 2018, ligesom et fjerde Singapore Airlines A380, der er finansieret at tyske Doric Aviation efter planen skal leveres tilbage ved udgangen af august 2020.

DS Aviation har ifølge Flightglobal.com overvejet at videresælge de første to tilbageleverede A380 til brug som reservedele, hvis man ikke får held med at finde nye leasingtagere. Der verserer dog rygter om, at det portugisiske ACMI-selskab Hifly vil anskaffe sig to brugte A380-fly, men det vides ikke, om flyene stammer fra Malaysia Airlines eller eventuelt Singapore Airlines.

Spænding om brugtpris
A380-flyet, der er blevet sat på jorden, er indrettet med 12 First Class-suiter samt 60 sæder på Business Class. I Premium Economy er der plads til 36 passagerer, mens Economy-sektionen er indrettet med 333 sæder.

Udover det A380-fly som Singapore Airlines har taget ud af drift, er der stadig 18 A380´ere i flåden, og disse fly har en gennemsnitsalder på 8,2 år. Herudover vil fem helt splinternye A380-800 blive leveret fra oktober 2017 til maj 2018.

Tilbageleveringen af de første A380´ere fra leasingtagerne følges meget tæt hos de flyselskaber, der har denne flytype i flåden. Der er nemlig stor spænding om, hvad brugtprisen vil lande på. Det kan give et fingerpeg om, hvorvidt Airbus på sigt kan vælge at stoppe produktionen af megajumboen. Det er kun Emirates, Qantas, Qatar Airways, Singapore Airlines og Virgin Atlantic, der har A380´ere i ordre, og Qantas overvejer angiveligt i øjeblikket at konvertere de resterende otte A380´ere til A350-900 ULR.

 

Relaterede artikler:

Emirates klart størst på antal A380-operationer

Vil pensionere A380’ere

Airbus A380 skal på museum

Dropper ordre på 12 A380-fly

Airbus vil skære ned på A380-produktionen

x

Læs Også

Airbus overvejer at stoppe A380-produktion

Hvis ikke Airbus lander en stor aftale med Emirates om levering af flere Airbus A380-fly kan produktionen af det store fly blive lukket ned.

Singapore-lavprisflyselskab til Berlin

Fra midten af 2018 vil det asiatiske lavprisflyselskab Scoot påbegynde fire ugentlige flyvninger mellem Singapore og Berlin Tegel-lufthavnen.

A380-fly på ottende uge strandet i Goose Bay

Et Airbus A380-fly fra Air France har siden den 30. september stået ubeskæftiget i den canadiske militærlufthavn i Goose Bay.

Investerer milliarder i nyt kabineprodukt

Singapore Airlines investerer i helt nye kabiner i 19 Airbus A380-fly til et samlet beløb på 5,4 mia. kroner, og opgraderingen sker på alle fire klasser ombord.

Trækker seks A380´ere ud af trafikprogrammet

Malaysia Airlines trækker sine Airbus A380-fly ud af ruteproduktion og vil fremover kun bruge dem til muslimske pilgrimsflyvninger.

2.590 nye fly til Mellemøsten-flyselskaber

Mellemøstlige flyselskaber vil hen over de næste to årtier få brug for 2.590 nye fly, og det er mere end en fordobling af det nuværende antal.