- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Første Airbus A330-800 på vingerne

Den mindste variant i A330neo-serien gennemførte tirsdag sin første flyvning. Flyet kan erstatte de aldrende 767´ere fra konkurrenten Boeing.

Den europæiske flyproducent Airbus har mange strenge at spille på til selskabets kunder, når det handler om langdistancefly. Udover den populære Airbus A350-900 og megajumboen Airbus A380-800, så er der også serien af A330-fly.

Det sidste skud på stammen er A330neo-serien med to varianter, henholdsvis 800 og 900.

Tirsdag blev den første A330-800 sendt i luften på en testflyvning fra Toulouse Blagnac-lufthavnen. Flyvningen varede i alt fire timer og fire minutter, inden testflyet MSN1888 kl. 14.35 atter satte hjulene på asfalten i den franske lufthavn, der samtidig er hjemsted for både Airbus og ATR Aircraft.

Ventes certificeret i 2019
Flyet er det andet i A330-serien, og forude venter 300 timers testflyvning, hvilket efter planen skal bane vejen for en certificering i løbet af 2019. A330-800 er ligesom A330-900 begge varianter i neo-serien, og sidstnævnte har allerede afsluttet testflyvninger og certficering, hvor TAP Portugal som lanceringskunde er klar til at modtage første fly inden årets udgang.

“Den første flyvning med A330-800 viser den seneste tilføjelse til vores effektive widebody-familie. A330-800 er en usædvanlig alsidig ‘ruteåbner’, der tilbyder en uovertruffen økonomi for flyselskaberne – lige fra korte til meget lange langdistanceflyvninger. Vi ser frem til en vellykket testkampagne, der fører til certificering næste år,” sagde Guillaume Faury, der er koncernchef hos Airbus Commercial Aircraft, da A330-flyet havde gennemført testflyvningen.

Oplagt afløser for Boeing 767
Begge A330neo-varianter er udstyret med de nye Rolls-Royce Trent 7000-motorer og den særlige ‘Airspace by Airbus’ kabineindretning. A330-800 har i en treklasses konfiguration plads til 257 passagerer, mens A330-900 med yderligere tre rækker har plads til 30 passagerer mere. I en high-density version kan de to fly indrettes til henholdsvis 406 og 440 passagerer.

Rækkevidden på A330-800 er 8.150 nautiske mil, hvilket svarer til 15.094 kilometer, som for øvrigt er det samme som A350´eren. Dermed kan flyet være i luften i omkring 17 timer.

Airbus forventer, at A330-800 kan være afløseren for ældre A330-200 samt Boeings aldrende 767-fly.

Indtil videre har 13 kunder afgivet ordrer på 224 A330neo-fly, hvoraf Air Asia X alene står for 100 fly. Også Delta Air Lines, TAP Portugal og Garuda Indonesia er blandt de flyselskaber, der har A330neo i ordre, og inden årets udgang forventes islandske WOW air at få leveret den første A330-900 med registreringen TF-BIG.

 

Relaterede artikler:

Ny Airbus A330-900neo på global testtur

Jomfruflyvning med TAP A330-900neo

Første flyvning med Airbus A330-900neo