AirBaltics første Bombardier CS300 ruller ud fra malerhallen. (Foto: Bombardier. )

Første CS300-fly rullet ud

Det første eksemplar af den store version af Bombardiers forsinkede C-serie fly er nu malet og klar til levering til airBaltic.

Det har holdt hårdt. Men i denne uge kom airBaltic et stort skridt nærmere at blive det første flyselskab i verden til at tage den canadiske flyproducent Bombardiers nye CS300-jetfly i brug. Selskabets første CS300-fly rullede nemlig ud fra malerhallen i Montréal i Canada i spritnye airBaltic-farver.

Det lettiske flyselskab går efter at indsætte det første fly i kommercielle rutetrafik i næste måned og meget tyder på, at flyet skal starte ud med at betjene ruten mellem airBaltics trafikknudepunkt i Riga og storlufthavnen Amsterdam Schiphol. På den måde kan det lille baltiske flyselskab få gjort maksimal reklame for sig selv og den nye flytype i en af Europas absolut største lufthavne.

Med møje og besvær
CS300 er den største version i den nye C-serie af jetfly, som Bombardier med møje og besvær har designet, udviklet, testet og til sidst produceret. Med flere års forsinkelse modtog Swiss tidligere i år det første eksemplar af ”lillebroderen” CS100.

Bombardier håber at C-serien kan kile sig ind mellem de største regionale jetfly fra Embraer og Bombardier selv og de større mellemdistancefly fra Airbus og Boeing. CS100 placerer sig med sine 100- 130 sæder fordelt på to klasser lige over Embraer ERJ195 og Bombardiers egen CRJ1000.

Med sine 120-160 sæder fordelt på to klasser bejler CS300 til at blive afløseren for nogle af de mindre og ældre Boeing 737-modeller, så som 737-500 og 737-300. Og det er netop hvad CS300-flyet skal hos airBaltic. De i alt 20 nye CS300-fly skal erstatte selskabets aldrende fem Boeing 737-500 og syv Boeing 737-300 fly.

AirBaltic’s CS300-fly indrettes som udgangspunkt med 148 sæder i et et-klasses layout, men selskabet ser på muligheden for at indrette nogle af flyene med op til 12 lie-flat business class-sæder. Det vil bringe det samlede passagerantal ned på 107.

Flytypen forventes indenfor få år at blive et normalt syn i Skandinavien. Ikke blot har airBaltic 20 eksemplarer på vej og Swiss skal have 15 CS100 og CS300-fly. Men også svenske Braathens Regional Aviation har købt i alt 10 eksemplarer. De skal bruges under brandet BRA, der er opstået ved samkøringen af de to Braathens-selskaber Malmø Aviation og Sverigesflygs aktiviteter.

 

 

Relaterede artikler:

AirBaltic bestiller yderligere syv nye fly

AirBaltic vil købe nye fly for 9,2 mia. kroner

Bombardier vil udfordre Boeing og Airbus

Braathens lægger afstand til nyt Bombardier-fly

Forsinket Bombardier-fly træder ind på scenen

Star Alliance-topchefer på fælles flyvning