SAS A320neo (Foto: Airbus)

Første flyvning med SAS A320neo

Den første kommercielle flyvning hos SAS med det nye A320neo-fly finder sted den 27. oktober mellem to skandinaviske hovedstæder.

SAS får i oktober måned leveret det første af 30 nye A320neo-fly fra den europæiske flyproducent Airbus. Det første fly, der får registreringen LN-RGM, har set dagens lys på fabrikken i Toulouse, og inden længe vil flyet sætte kursen nordpå til Airbus-fabrikken i Hamborg, hvorfra flyet skal færdigindrettes og testflyves inden leveringen til SAS.

Allerede nu har SAS lagt det første A320neo-fly i produktion, hvilket fremgår af selskabets tidtabel. Første flyvning forventes at finde sted torsdag den 27. oktober på rutenummer SK405 med afgang fra Stockholm-Arlanda kl. 12.45 og ankomst i Københavns Lufthavn kl. 13.55. Fra søndag den 30. oktober vil flyet være i fast rutedrift mellem Stockholm og København med fire daglige rundture.

At der er interesse for at deltage på første flyvninger kommer til udtryk ved, at der allerede på nuværende tidspunkt er forudreserveret 14 af de 174 sæder på den første afgang torsdag den 27. oktober, mens den første officielle flyvning i vintertrafikprogrammet den 30. oktober har 42 sædreservationer på nuværende tidspunkt.

Hos SAS er man ikke meget for at bekræfte, hvornår den første flyvning finder sted, da man erfaringsvis ved, at der kan opstå uregelmæssigheder, der kan forrykke planerne.

“Sådan er billedet lige nu, men det kan godt ændre sig, da fly godt kan omdisponeres helt frem til afgangsdagen. Derfor kan vi ikke garantere, at den nye A320neo kommer til at operere på denne afgang,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Neo-flyene er i reservationssystemerne genkendelige ved at have fået IATA-koden “32A”, mens de nuværende A320´ere hos SAS har koden “320”. Når man booker på SAS-hjemmesiden vil flyet kunne identificeres som “Airbus Industrie A320 Sharklets”.

Listepris på 18 mia. kroner
SAS afgav ordren på de 30 fly helt tilbage i juni 2011, så der har været mere end fem års ventetid, før de nye og brændstofbesparende fly kan tages i brug.

A320neo-flyene leveres med to forskellige motorer. Norwegian har valgt Pratt & Whitney, mens SAS har valgt motorer fra CFM International, hvilket selskaber som Pegasus Airlines, Frontier Airlines, AZUL samt Air Asia og har valgt. Disse selskaber er sammen med SAS blandt de første flyselskaber, der modtager denne version af neo-flyene, der kaldes A320-251n(WL).

SAS-flyene bliver registreret i Norge og får i første omgang base i Stockholm-Arlanda, mens de nuværende A320´ere forbliver på basen i Københavns Lufthavn. Det er planen, at basen i København på et senere tidspunkt vil modtage nogle af de 30 nye fly, hvor det sidste fly forventes at ankomme inden udgangen af 2019.

Da SAS afgav ordren i forsommeren 2011 var listeprisen før rabatter på 2.736 mio. dollar, hvilket med dagens valutakurser svarer til 18,1 mia. danske kroner.

 

Relaterede artikler:

Første A320neo af SAS-typen er leveret

Første A320neo klar til SAS om få måneder

Første Airbus A320neo på besøg hos SAS

Nye kabiner og Wi-Fi på SAS-fly

SAS styrer mod ren Airbus-flåde

x

Læs Også

A320neo til Atlantic Airways

Færøske Atlantic Airways får i foråret 2019 leveret den første Airbus A320-200neo, der vil erstatte et leaset A319-fly.

Første SAS A350 på produktionslisten

Det første af i alt otte Airbus A350-900 langdistancefly til SAS er nu sat på produktionlisten hos Airbus og forventes leveret i løbet af 2019.

Motorproblemer tvinger A320neo-fly på jorden

Airbus oplyser, at 32 A320neo-fly er udstyret med motorer, der kan fejle, og 11 fly skal blive på jorden, indtil en af motorerne er blevet udskiftet.

SAS vil have flere gebyrindtægter

SAS vil teste betalingsvilligheden for forhåndsreservering af flere sæder på interkontinentale flyvninger. To ruter er valgt ud til den særlige test.

SAS opsiger codeshare med Star Alliance-partner

SAS afslutter et langvarigt samarbejde med Egyptair om codeshare til Cairo og sender i stedet passagererne afsted med Lufthansa via Frankfurt.

SAS tilpasser kapaciteten

Belægningen i SAS-flyene faldt dramatisk i januar til 63,9 procent, og det på trods at, at SAS på forhånd havde tilpasset den totale kapacitet.