Første ikke-europæiske selskab bliver medlem af AEA

Royal Air Maroc bliver det første selskab udenfor Europa, der bliver medlem af Association of European Airlines. Dermed skal selskabet holdes løbende orienteret om den seneste europæiske lovgivning. Selskabet har angiveligt planer om at åbne en rute fra Casablanca til København.

Der blev skrevet europæisk luftfartshistorie i sidste uge, da Royal Air Maroc som det første selskab udenfor Europa blev medlem af Association of European Airlines (AEA).

Medlemmerne hos AEA er 35 europæiske luftfartsselskaber, der tilsammen transporterer 380 millionerpassagerer årligt fordelt på 2.670 fly og 650 destinationer i 167 lande.

Hver dag flyver medlemmerne af AEA over 11.000 afgange og samlet omsætter medlemsvirksomhederne for 86 milliarder euro hvert år.

Og nu har Association of European Airlines altså indgået en medlemsaftale med Royal Air Maroc som det første selskab udenfor Europa.Aftalen blev offentliggjort ved et pressemøde i Casablanca med deltagelse af Royal Air Marocs vicekoncernchef Abderrafie Zouitene og generalsekretær i AEA,Ulrich Schulte-Strathaus.

“Europa er et vigtigt marked for os og enhver ændring af regler har stor indflydelse på vores forretning. Vi ser derfor frem til at arbejde tæt med vore nye kollegaer og blive holdt fuldt opdateret om de seneste lovgivningsmæssige ændringer,“ siger vicekoncernchef i Royal Air Maroc, Abderrafie Zouitene.

Overvejer rute til København

Også hos AEA er man glad for aftalen, ikke mindst fordi Royal Air Maroc er et vigtigt bindeled mellem Europa og det afrikanske kontinent.

Royal Air Maroc har tidligere lanceret planer om at åbne en rute fra Casablanca til København, men dette er endnu ikke officielt igangsat.Der skulle ifølge oplysningerne blive tale om tre ugentlige flyvninger med en Boeing 737-800.

Royal Air Maroc begyndte sine internationale flyvninger i 1957 og har i dag knap 60 fly med ordrer på yderligere 22, herunder en håndfuld Boeing 787.