Første kinesiske regionaljet på vingerne i februar

Det første kinesiske COMAC ARJ-21 passagerfly forventes sat i kommerciel drift til februar næste år

Det er ikke hver dag, at en hel ny type passagerfly bliver sat i drift. Men det er efter planen hvad der skal ske i februar næste år hos det kinesiske flyselskab Chengdu Airlines. Her kan selskabets passagerer efter planen sige goddag til det nye kinesiske passagerfly ARJ21 fra flyproducenten COMAC.

Chengdu Airlines, der er et datterselskab af COMAC, har bestilt i alt 30 ARJ21-700 fly. De første fem fly vil blive leveret i år med første levering forventet i slutningen af november. Herefter er det planen at indsætte flyene på kinesiske indenrigsruter fra februar næste år. Der bliver sandsynligvis tale om Chengdu Airlines’ ruter fra Chengdu til Shanghai Pudong, Nanjing, Kunming, Xi’an, Guiyang, Beijing og Wuhan.

Motorer bagerst på kroppen
Hvis man kommer på de kanter, så har man altså muligheden for at prøve at flyve med den nye flytype, der har ret meget til fælles med DC-9, MD-80 og MD-90 serierne hvad angår det ydre design. Flytypen har nemlig motorerne siddende allerbagerst på flykroppen – præcis som DC-9, MD-80 og MD-90 har det. Næse, vinduer og flykroppens diameter leder også tankerne hen på DC- og MD-flyene og mindre på CRJ-familiens spidse næser og forholdsvis smalle flykroppe.

Grundmodellen, ARJ21-700, har plads til 78 passagerer i et 2-klasses setup og 90 passagerer i en ren økonomiklasse-konfiguration. Den større ARJ21-900 får plads til op til 105 passagerer.

ARJ21 står for ”Advanced Regional Jet for the 21st Century”. Flyet er bestilt i 342 eksemplarer primært af kinesiske flyselskaber og leasingfirmaer. Flest fly er bestilt af det kinesiske charterflyselskab Henan Airlines. I alt 100 ARJ21-fly påtænker selskabet at aftage.