Første SAS-frasalg er gennemført

SAS har som et led i den nye spareplan solgt og tilbagelejet 19 flymotorer, hvilket giver et samlet kontant provenu på 685 mio. kroner. Hermed er en fjerdedel af frasalget på 2,6 mia. kroner gennemført.

Den 12. november sidste år annoncerede SASden meget omtalte planom at frasælge aktiver i selskabet til en samlet værdi af 2,6 mia. kroner for at sikre en forbedret likviditet i det økonomisk hårdt trængte skandinaviske flyselskab.

Provenuet på 2,6 mia. kroner, der skulle lande i bunden af en slunken pengekasse, skulle fremkomme ved salg af det regionale norske datterselskab Widerøe og SAS Ground Handling samt ved frasalg af ejendomme og flymotorer.

Nu er det første frasalg gennemført med succes. SAS bekræfter at have solgt og tilbagelejet19 reserve-flymotorer til en samlet værdi af 120 mio. dollars svarende til 685 mio. danske kroner. Det eren langtidskontrakt, der løber i op til 10 år.

Aftalen er indgået med to købere, henholdsvis Willis Lease Finance Corporation i San Francisco samt Willis Mitsui & Co Engine Support i Dublin. Markedsværdien er i følge SAS en smule højere end forventet. Det skyldes blandt andet, at SAS har sørget for løbende at opdatere motorerne med den nyeste teknologi.

“Vi er meget glade for at have indgået et langsigtet samarbejde med Willis og Willis-Mitsui. Willis er en af verdens største motor-lease selskaber og er et kvalitetsvaremærke i branchen. En del af vores plan, 4XNG, for et lønsomt SAS er at øge likviditeten gennem frasalg, og med dette partnerskab gennemfører vi nu det første af vore frasalg,“ siger Göran Jansson, der er SAS-koncernens CFO.

Første del på plads
Salget af flymotorerne og den tiltrængte likviditetsindsprøjtning kommer på et godt tidspunkt for SAS. Fredag den 8. marts ventes SAS at aflægge et katastroferegnskab for årets tre første måneder af det nye regnskabsår, og der vil givetvis være gjort et pænt indhug i det likvide beredskab på baggrund af de seneste måneders aktiviteter.

Med sale-and-lease-back aftalen har SAS realiseret 25 procent af det fastsatte mål på 2,6 mia. kroner i frasalg. Markedet forventer, at SAS Ground Handling er næste aktiv, der løftes ud af SAS-koncernen. Her nævnes Swissport af mange som den mulige køber med en forventet afklaring inden udgangen af marts måned.

Derimod ser det ud til at have lidt længere udsigter med det regionale Widerøe Flyselskab, der trods alt er en del af kerneforretningen i SAS. Flere kilder nævner et management boy-out med opbakning fra eksterne investorer som den mest oplagte mulighed. SAS vil under alle omstændigheder forsøge at sikre sig, at de nye ejere i videst muligt omfang har fælles interesser med SAS.

En række virksomhedskonsulenter og investeringsbanker har løbende været rådgivere for de statslige hovedaktionærer og hovedbankerne i forbindelse med hele processen. De skal blandt andet sikre, at SAS-ledelsen også får fulgt planerne til dørs. Med flymotorerne fjernet fra salgslisten og en fjerdedel af frasalgsbeløbet på plads,kan det stramme greb om ledelsen angiveligt blive løsnet en smule.