Københavns Lufthavn - finger C. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Forældede oplysninger i udredningsrapport fra CPH

Københavns Lufthavn hævder at kunne fastholde en punktlighed i top 5 blandt verdens lufthavne, selvom tværbanen nedlægges. I 2016 er CPH faldet fra en førsteplads til nr. 10.

“Op mod 90 procent af alle fly i Københavns Lufthavn afgår til tiden,” lød det i en udredningsrapport som Københavns Lufthavn præsenterede for politikere og andre interessenter for 30 dage siden og som skal danne beslutningsgrundlag for en politisk godkendelse til nedlæggelse af lufthavnens tværbane 12/30.

Københavns Lufthavn henviste en et år gammel rapport, som OAG (Official Aviation Guide, red.) udgav i januar 2016 baseret på tal fra året før. Her var CPH den mest punktlige lufthavn blandt sammenlignelige lufthavne i 2015 med 88,53 procent af samtlige afgange og ankomster til tiden. Fly til tiden defineres her som indenfor 15 minutter i forhold til tidtabellen, og Københavns Lufthavn sikrede sig positionen tæt forfulgt af Moskva-Sheremetyevo og Helsinki Lufthavn.

Den 4. januar i år er tallene for 2016 blevet offentliggjort, og de viser et billede, hvor punktligheden i CPH går markant tilbage. Et faldt på 5,41 procentpoint til 83,12 procent skubbede Københavns Lufthavn ned i tabellen fra en førsteplads til en plads som nr. 10 over verdens mest punktlige lufthavne i kategorien med 10 til 20 mio. afrejsende passagerer.

“Vi har naturligvis anvendt de senest tilgængelige data, da vi offentliggjorde vores rapport. Det er et arbejde, der har stået på siden vi offentliggjorde visionen om at udvide lufthavnen i 2014, og OAG’s 2015-tal var de senest tilgængelige. Det er ikke os, der leverer data til OAG’s analyser og vi har derfor heller ikke haft kendskab til deres 2016-analyse før den blev offentliggjort i år,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Punktligheden i Københavns Lufthavn er et af omdrejningspunkterne i den udbygningsplan, der blev præsenteret den 16. december sidste år, idet planen forudsætter en politisk godkendelse af lukningen af tværbane 12/30.

“CPH ønsker at bevare den høje regularitet og punktlighed og arbejder løbende på at forbedre den yderligere. Det har derfor været nødvendigt at undersøge, om punktligheden vil blive påvirket ved at lukke tværbanen. Undersøgelsen er sket via modellerede beregninger på baggrund af den hidtidige brug af tværbanen,” lyder det i udredningsrapporten fra Københavns Lufthavn.

Svært at holde sig i top 5
Beregningerne viser, at i gennemsnit 0,4 procent af det årlige antal operationer vil blive påvirket, hvis beslutningen om lukning af tværbanen godkendes af politikerne.

“En reduktion i punkligheden på 0,4 procent som følge af lukning af tværbanen påvirker ikke Københavns Lufthavns placering som den mest punktlige lufthavn i Skandinavien og i top 5 i verden,” skriver lufthavnen i det materiale, der skal danne grundlag for en offentlig debat og politisk behandling.

Det er således forældede informationer, som lufthavnen har valgt at præsentere, idet en tværbanelukning indregnet i 2016-tallene som minimum ville have sendt CPH ned på en 12. plads på OAG-listen med en punktlighed, der er på niveau med München Lufthavn og således en af lufthavnens egne udpegede hovedkonkurrenter.

“Der er ingen tvivl om, at punktlighed er helt afgørende for os. Det er et af de vigtigste konkurrenceparametre for os, og derfor lægger vi også stor vægt på at fastholde og forbedre vores punktlighed. Mange forhold kan spille ind på rettidigheden i en lufthavn, men de fleste forsinkelser og ændringer sker desværre i luften, for eksempel som følge af ændringer i reguleringen af luftrummet og lignende. Vi er i den europæiske elite, når det kommer til punktlighed – også i 2016,” lyder det fra pressechefen.

Københavns Lufthavn har ikke ønsket at fremlægge de beregninger, der danner grundlag for en estimeret påvirkning på 0,4 procent i regulariteten i tilfælde af lukning af tværbanen. Men inden længe får transport-, bygnings- og boligministeriet lejlighed til at gå beregningerne efter i sømmene.

“En ansøgning om nedlæggelse af bane 12/30 vil skulle indeholde en vurdering af regularitetspåvirkningerne af en nedlæggelse af banen. På dette grundlag vil Trafik- og Byggestyrelsen vurdere, hvilke konsekvenser for passagerer og flytrafik en nedlæggelse af bane 12/30 i givet fald vil få,” skrev forhenværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V) den 19. september 2016 i et svar til Eva Flyvholm fra Enhedslisten.

 

Relaterede artikler:

Piloter til politikere: Luk ikke tværbanen i CPH

CPH: Plads til passagerfordobling med tværbane-lukning

CPH tier om omfanget af tværbane-operationer

CPH: Ingen kompensation for banelukning

CPH er mest punktlige lufthavn i Nordeuropa