En Airbus A340-300 fra det iranske flyselskab Mahan Air. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Forbudt i Danmark – nu også bandlyst i Tyskland

I 2017 ophørte Mahan Air med at flyve til Danmark på grund af en strid om bevæbnede vagter, og nu har også Tyskland udstedt forbud til flyselskabet mod at operere til landet.

For små to år lukkede det iranske flyselskab Mahan Air sin rute mellem Københavns Lufthavn og Teheran, da selskabet i strid med den danske luftfartslovgivning medbragte bevæbnede vagter om bord på de to ugentlige rotationer. Herudover har der været – og er fortsat mistanke om – at Mahan Air transporterer våben og soldater mellem Iran og Syrien.

Udelukkelsen fra Danmark bliver nu fulgt op af Tyskland, der heller ikke længere ønsker at tage imod fly fra Mahan Air. Det udtaler en talsmand fra det tyske udenrigsministerium i forbindelse med en pressekonference i Berlin.

”Mahan Air transporterer militært udstyr og folk til forskellige konfliktområder i Mellemøsten – især til Syrien,” siger Christofer Burger ifølge Aviation24.be og tilføjer, at Tyskland betragter Irans “destabiliserende aktiviteter” i regionen som “uacceptabelt”.

Beslutningen er truffet for at beskytte Tysklands “udenrigspolitiske og sikkerhedsmæssige interesser”, hedder det. Den amerikanske administration har længe presset Tyskland til at sanktionere Mahan Air, da man mener, at flyselskabet transporterer folk fra revolutionsgarden til militære formål. Den amerikanske ambassadør i Tyskland, Richard Grenell, har ifølge Aviation24.be hilst Tysklands beslutning velkommen.

Mahan Air har gennem adskillige år været i søgelyset hos de europæiske og altså også amerikanske myndigheder. Mistanken går på, at flyselskabet hjælper det syriske regime i borgerkrigen i landet ved at transportere våben fra Iran til Syrien.

Strid med danske myndigheder
I 2016 skrev flere mellemøstlige medier – via kilder i den iranske revolutionsgarde – at garden bruger fly fra Mahan Air til at transportere våben fra Iran og til Libanon og Syrien. Herudover skulle sårede soldater og ødelagte våben være røget den anden vej.

I juni 2016 åbnede Mahan Air en rute fra Teheran til Københavns Lufthavn, men ruten nåede ikke engang at få ét år på bagen. I marts 2017 lukkede Mahan Air sin rute til Københavns Lufthavn, da det kom frem, at flyselskabet på ulovlig vis havde medbragt bevæbnede vagter – de såkaldte Air Marshals – på flyvningerne til Danmark. Mahan Air stod uforståelig over for den danske lovgivning, idet selskabet mente, at Danmark var ene om at forbyde bevæbnede vagter på flyene.

Rutelukningen var imidlertid Mahan Airs egen beslutning. CHECK-IN.dk kunne på daværende tidspunkt fortælle via flere kilder, at lukningen skyldtes en strid med den danske trafikstyrelse om retten til at medbringe bevæbnede vagter eller ej. Mahan Air anvendte både fly af typen Airbus A310-300 og Airbus A340-600 på ruten til CPH, hvor sidstnævnte var mest brugt.

Mahan Air råder i øjeblikket over i alt 54 fly – herunder fly af typerne Airbus A300-600, A310-300, A340-300, A340-600, BAe 146-300 samt Boeing 747-300. Det iranske flyselskab har 78 destinationer fordelt på Mellemøsten, Europa og Asien.

 

Relaterede artikler:

CPH vinker farvel til selskab mistænkt for våbentransport

Iranere har lukket CPH-rute

Styrelse mørklægger sag om iransk flyselskab

Mahan: Danmark ene om at forbyde bevæbnede vagter

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder