- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Fornyet interesse for gamle Cimber-fly

Fem CRJ-200 fly fra Cimber Sterling-boet kan være reddet fra tvangsauktion. Kuratorerne er nemlig i dialog med flere potentielle købere.

Advokatfirmaerne Lett og Kromann Reumert er som kuratorer stadig i gang med at rydde op i boet efter Cimber Sterling, der gik konkurs den 3. maj 2012. Langt de fleste af Cimber Sterling-koncernens aktiver er blevet solgt fra. Fem CRJ-200 fly har dog været særdeles svære at sælge og boet har flere gange overvejet at sende flyene på tvangsauktion.

Flyene er stadig ikke blevet solgt, men kuratorerne er i dialog med to potentielle købere. En tvangsauktion er derfor alligevel ikke nært forestående.

”Et salg er ikke lige op over. Men vi er i dialog med to interesserede købere og vi fornemmer en reel interesse for at købe flyene,” forklarer Louise Krarup Simonsen, partner i Kromann Reumert, til CHECK-IN.dk.

Selvom det er en langvarig proces at få flyene solgt i en almindelig fri handel, så foretrækker kuratorerne den løsning frem for en tvangsauktion.

”Der er ret store omkostninger forbundet med at gennemføre en tvangsauktion,” siger Louise Krarup Simonsen. Hun peger blandt andet på de praktiske problemer omkring at skulle vise flyene frem til potentielle købere, når flyene står parkeret på afspærrede lufthavnsområder. Desuden ville en tvangsauktion indbringe et langt lavere beløb end et regulært salg.

En form for dialog
Kuratorerne er angiveligt i dialog med to udenlandske købere. Og mindst den ene af køberne er interesseret i at få flyene op at flyve igen. Det kan dog også komme på tale at hugge flyene op eller bruge dem til reservedele.

Det er især flyene med registreringsbogstaverne OY-RJB og -RJJ, der tidligere har voldt kuratorerne problemer. Her er nemlig ikke bare én men to parter med pant i flyene. Den ene er de tidligere Cimber Sterling-ejere, Manswell Enterprises, der er såkaldt sekundær panthaver i flyene. Boet har tidligere ikke haft held til at komme i kontakt med Manswell Enterprises. Men nu er der et lille hul igennem til det ukrainske selskab.

“Vi er i en form for dialog med den panthaver, vi før har haft svært ved at få kontakt til,“ forklarer Louise Krarup Simonsen.

Flyver ikke regelmæssigt
Det er dog ikke de mest attraktive fly, som kuratorerne forsøger at få solgt.

Motorerne på OY-RJB står over for et større vedligehold, som vil koste 8 mio. kroner at få udført. Boet havde i foråret 2013 en køber på hånden, men køber ville ikke købe flyet før motorerne var vedligeholdt. Og det kunne ikke lade sig gøre at afmontere motorerne og sælge flyet uden, uden at alle panthavere havde sagt god for det.

De tre øvrige fly, OY-RJG, -RJH og RJI, flyver ikke længere regelmæssigt. Og ligesom med biler, så har fly bedst af at blive brugt. Og derfor gør det bestemt ikke flyene mere attraktive, at de nu bare henstår i København og Billund lufthavne. Desuden står OY-RJG over for at skal have skiftet landingsstellet.

Strid om ejerskab
Endelig så strides kuratorerne og en række leasingselskaber stadig om ejerskabet til ni flymotorer fra Cimber Sterling-boet.

For at holde bare nogle af selskabets fly i luften i de sidste måneder op til Cimber Sterlings konkurs den 3. maj 2012, byttede selskabets mekanikere rundt på motorer, døre og andre dele mellem maskinerne. Og da flere leasingselskaber og banker havde pant i fly og motorer, betyder det, at en motor fra ét fly i dag sidder på et andet fly og lignende.



Derfor strides boet og panthaverne om hvem der nu er den retmæssige ejer af de enkelte komponenter. For når eksempelvis en motor har siddet på et fly i en vis periode, så er det ifølge luftfartsloven blevet ”grebet” af det fly, og tilhører flyet og flyets ejer. Også selvom motoren oprindeligt var ejet af andre og nu mangler på et andet fly. Striden står så om hvor længe en vis periode er.

I december sidste år afgjorde byretten i Sønderborg, at to motorer tilhører boet og syv tilhører en række leasingselskaber. Det resultat var ingen af parterne tilfredse med. Sagen er derfor anket til Vestre Landsret, der forventer at behandle den i maj næste år – tre år efter konkursen.

Konverteret til fragtfly
CRJ-fly erstattes i stigende grad af turboprop-fly, der har en bedre brændstoføkonomi og som på korte og mellemlange ruter kun giver en minimal længere flyvetid. Flytypen er dog stadig populær blandt amerikanske regionalflyselskaber, ligesom flere fly er blevet konverteret til fragtfly.

De fem største brugere af CRJ-200 fly i dag er fem amerikanske regionalflyselskaber med tilsammen knap 500 CRJ-200 fly i drift. Danske Cimber A/S opererer fem CRJ-200 fly ligesom det svenske flyselskab opererer tre CRJ-200 fly i fragt-konfiguration.