Forretningsrejser med enkelthed og kontrol

Enkelthed og kontrol er kodeordene for virksomhedernes valg af forretningsrejser. Det viser en undersøgelse af rejsevanerne hos Skandinaviens små og mellemstore virksomheder i kølvandet på finanskrisen. Fokus er på de samlede omkostninger, og hos de fleste er antallet af flyrejser færre end før den økonomiske afmatning.

Enkelthed og kontrol. Det er kodeordene for virksomhederne, når de skal vurdere hvad der er vigtigt for dem i forbindelse med forretningsrejser.

American Express har i samarbejde med analysefirmaet ReseGeometri undersøgt rejsevanerne hos Skandinaviens små og mellemstore virksomheder i kølvandet på finanskrisen.

Undersøgelsen er gennemført i Sverige, Danmark og Norge og viseren stigning i antallet af forretningsrejser. Hos 35 procent af de virksomheder, der deltog i undersøgelsen, faldt flyrejseaktiviteten under finanskrisen og hos de fleste ligger antallet af flyrejser stadig på et lavere niveau end før den økonomiske afmatning.

Forsigtigheden fra finanskrisen hænger altså ved og selv de virksomheder, som ikke har skåret ned på antallet af flyrejser, har set på, hvordan de kan spare penge i rejsebudgettet. Den mest almindelige besparelse er at vælge billigere flybilletter, for eksempel ved at rejse på økonomiklasse i stedet for første klasse.

Samtidig har man søgt at forbedre kontrollen med de samlede rejseaktiviteter, herunder at vælge billigere destinationer til møder eller at forkorte længden af forretningsrejserne.

”For de store virksomheder er forretningsrejser ofte en stor budgetpost og derfor har virksomhederne professionaliseret rejsehåndteringen. Undersøgelsen viser, at også små og mellemstore virksomheder nu ser værdien i et godt samarbejde med rejseleverandørerne. De ser en mulighed for at spare penge gennem en forenklet rejsehåndtering”, siger Jerker Elming, der ersalgsdirektør hos American Express Commercial Card.

Den gamle sandhed om at tid er penge gælder altså fortsat og her eradministrationen af forretningsrejserne den mest tidskrævende aktivitet. Hele 82 % afde adspurgte anser betalingsadministration, rejsebilag og omkostningskontrol som mindst en af de tre mest tidskrævende ting i forbindelse med rejsehåndteringen.

Enkel booking og administration er da også de tjenester, som virksomhederne efterspørger mest.

”Blandt de adspurgte angiver kun fem procent, at de arbejder som Travel Manager, i stedet er det direktørens assistent, en administrator eller endog salgsdirektøren eller den administrerende direktør, som har ansvaret for rejsehåndteringen. Derfor har de behov for en enkel og omkostningseffektiv rejseservice”, forklarer siger Jerker Elming.

American Express har i samarbejde med SAS lanceretforretningskortet SAS American Express Corporate Card, der netop skal være enenkel løsning for små og mellemstore virksomheder. Kortet tilbyder personlig service samtidig med, at virksomheden får overblik over og kontrol med de totale rejse- og repræsentationsomkostninger.

Knap en fjerdedel af de adspurgte virksomheder har gennemgået deresaftaler med rejseleverandører, og undersøgelsen viser, at netop dette område fremover vil være endnu mere i fokus hos virksomhederne.