Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

For et år siden kunne SAS i en hangar i Arlanda Lufthavn ved Stockholm fremvise det første af 30 splinternye Airbus A320neo-fly, som SAS kommer til at anvende på basen i Stockholm samt på de nye udenlandske baser i London-Heathrow og Málaga Airport.

Dengang gjorde SAS meget ud af at præsentere de nye kabiner, som vil blive suppleret med en WiFi-løsning, der vil muliggøre at tiden ombord kan udnyttes til arbejde eller afslapning. SAS lovede dengang, at de første fly med WiFi ville blive præsenteret i løbet af andet halvår 2017, men passagererne kommer til at vente lidt længere på at kunne benytte de nye faciliteter på SAS-flyene.

“Vi har de første fly med WiFi i luften i starten af foråret 2018. Selve installationen af WiFi på vores mellemdistancefly begyndte i september og flere fly følger i de kommende måneder. Når WiFi er installeret, gennemgår hvert enkelt fly en omfattende test og frigives først til passagerbrug, når vi har fået alle certifikater og er tilfredse med kvaliteten af forbindelsen,” forklarer kommunikationsmedarbejder Randi Baasch fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

SAS kommer til at bruge et beløb på omkring en halv milliard svenske kroner over en treårig periode til installation af WiFi i de 30 nye A320neo samt opgradering af yderligere 70 andre kort- og mellemdistancefly i selskabets flåde.

12 megabit til hver passager
SAS har allerede lovet, at der bliver tale om markedets hurtigste WiFi-produkt med 12 megabit til hver passager, hvilket vil være nok til at kunne arbejde effektivt på nettet eller streame film til tablets og smartphones.

SAS begyndte allerede i december 2011 at installere WiFi på selskabets mellemdistancefly. Men nåede dog kun at installere produktet på 10 norskregistrerede Boeing 737-800 fly, før udrulningen blev standset. Den officielle forklaring var, at der var nogle tekniske udfordringer, men det handlede angiveligt ligeså meget om, at pengekassen i det skandinaviske flyselskab på dette tidspunkt var ved at være tom.

Det var Panasonics eXConnect og eXPhone produkter, der blev installeret i SAS-flyene for snart seks år siden, mens det nye produkt bliver leveret af amerikanske ViaSat. Platformen fra ViaSat er koblet sammen med den europæiske Eutelsat-satellit, hvilket gør det muligt at sikre lynhurtig adgang til internettet i op til 10.700 kilometers højde.

Internet ombord på kort- og mellemdistanceflyene forventes at blive gratis for udvalgte niveauer på SAS EuroBonus samt for rejsende på SAS Plus.

 

Relaterede artikler:

Nye kabiner og Wi-Fi på SAS-fly

SAS overvejer WiFi i alle fly

SAS: WiFi tilbage på langdistancefly

WiFi på SAS-langdistancefly fra 2015

Første SAS-fly med WIFI klar om få uger