Fortsat indenrigsfremgang i Aarhus

Aarhus Lufthavn og SAS har fået vendt udviklingen på indenrigsruten mellem København og Aarhus. Efter konstant tilbagegang er ruten vokset med over fem procent i årets første seks måneder.

Lyset for enden af den tunnel, der hedder udviklingen i antallet af passagerer på indenrigsruten mellem Aarhus og København, bliver stadigt kraftigere. Således kan Aarhus lufthavn melde om en fremgang på 5,2 procent i juni måned i forhold til sidste år.

Ser man på alle årets første seks måneder under ét, så har der været en vækst i antallet af indenrigspassagerer på 5,1 procent i forhold til samme periode sidste år.Januar og en påskeramt april bød på passagertilbagegang, men det blev opvejet af vækst i de øvrige fire måneder.

Billedet af årets første seks måneder på indenrigsruten er et helt andet billede end andet halvår sidste år, hvor passagertallet i gennemsnit faldt med 8,9 procent på ruten mellem Danmarks to største byer.

Vendt udviklingen
Dermed ser det ud til at SAS har fået vendt udviklingen på ruten, som blev hårdt ramt af Cimber Sterlings konkurs. Den betød, at en stor mængde kapacitet forsvandt fra den ene dag til den anden. Og SAS havde ikke umiddelbart mulighed for at sætte ekstra kapacitet ind på ruten. Men siden hen er antallet af frekvenser blevet øget, ligesom produktet er blevet forbedret. I dag betjenes ruten primært af Jet Time med ATR72-fly, mens større SAS-fly også tager en tørn ved især morgen- og aftenmyldretid.

Alt er dog ikke fryd og gammen og fremgang i lufthavnen på Djursland. Samlet set faldt antallet af passagerer i juni måned nemlig med 7,1 procent i forhold til juni sidste år. Det skyldes en kombination af et stort fald i antallet af charterpassagerer og et endnu større fald i antallet af udenrigspassagerer. Således gik 13,5 procent færre charterrejsende gennem lufthavnen, mens 16,3 procent færre rejste til og fra udlandet.