FPU´s næstformand Anders Mark Jensen foran Ryanairs hovedkontor i Dublin (Foto: FPU | Luftfart.dk)

FPU til “forhandling” hos Ryanair

Repræsentanter fra Flyvebranchens Personale Union mødes i dag med Ryanair på lavprisflyselskabets hovedkontor i Dublin.

Torsdag den 8. februar i år var FPU (Flyvebranchens Personale Union) inviteret til møde med repræsentanter fra Ryanair hos advokatfirmaet Lund Elmer Sandager på Kalvebod Brygge i København.

Her tog Ryanairs personaledirektør imod flankeret af selskabets danske advokater. Overfor sad FPU-formand Thilde Mortensen Waast og næstformand Anders Mark Jensen og lyttede til, hvad Ryanair havde at fortælle.

Udkommet af mødet var relativt begrænset, men konklusionen blev ifølge Anders Mark Jensen, at Ryanair ville vende tilbage med forslag til et nyt møde samt stillingtagen til FPU´s krav i forbindelse med eventuel etablering af lokale overenskomster på det danske marked.

Nyt møde efter 10 måneder
Nu er tiden tilsyneladende inde til at tage det næste skridt, for FPU besøger i dag Eddie Wilson på Ryanairs hovedkontor i Dublin. Det har således taget 10 måneder at forholde sig til FPU´s krav og gøre klar til en egentlig drøftelse heraf.

“Første gang, at jeg møder Ryanair på udebane. FPU ændrer dog ikke gameplan eller budskab af den grund. Ryanair skal stadig tegne overenskomst både for kabinen og for piloterne,” skrev Anders Mark Jensen på sin Twitter-profil, inden han gik ind til mødet.

Mødet varede to timer, men udbyttet var i første omgang magert.

»Vi fik i hvert fald gentaget, hvad vi har sagt til dem adskillige gange: Hvis Ryanair vil havde base i Danmark – og dermed have ansatte baseret i Danmark – så skal det forgå med en overenskomst for alle personalegrupper. Nu må vi se, hvad der sker i løbet af 2019,« siger Anders Mark Jensen til FPU-mediet Luftfart.nu.

Attraktivt uden miljøafgift
Ryanair har ved flere lejligheder udtrykt interesse for at vende tilbage til Danmark, efter at flyselskabet i 2015 måtte trække sig fra de danske baser i København og Billund efter et nederlag i Arbejdsretten.
 
Specielt er det attraktivt for Ryanair, at der i modsætning til Norge og Sverige  ikke i øjeblikket er miljøafgifter på flyrejser i Danmark.
 
“I Danmark er der ikke indført miljøafgifter, og det har man forpligtet sig til ikke at gøre på flyrejser. Jeg tror, at det er sandsynligt, at vi inden for 12 måneder vil genåbne basen i København med lokalt organiseret arbejdskraft, hvorimod vi lukkede basen for to år (tre år, red.) siden på grund af fagforeningerne,” sagde Ryanairs koncernchef Michael O´Leary på et pressemøde i maj i år.

 

Relaterede artikler:

O´Leary: Vi vender tilbage til København

Ryanair-overenskomst kan tage op til et år

FPU: Stadig langt til overenskomstforhandlinger med Ryanair

Ryanair skal snart mødes med dansk fagforening

Ryanair kan være på vej med danske baser