Thilde Waast, formand Flyvebranchens Personale Union (Foto: Standby.dk)

FPU: Stadig langt til overenskomstforhandlinger med Ryanair

Aftalen mellem Ryanair og selskabets britiske piloter er ikke en egentlig overenskomst. Sådan en kan være svær at få i hus, pointerer dansk fagforening.

Nyheden om at Ryanair har indgået en aftale med den britiske pilotfagforening BALPA vakte stor opmærksomhed i løbet af tirsdagen, da Ryanair ellers historisk har foragtet fagforeninger og direkte hånet dem.

Men hos den danske fagforening Flyvebranchens Personale Union maner formanden dog til besindighed. For aftalen med den britiske fagforening, hvis medlemmer udgør 25 procent af den samlede skare af piloter i Ryanair, er kun en såkaldt anerkendelsesaftale, som ifølge britisk lovgivning skal være på plads, inden man kan starte reelle overenskomstforhandlinger. Parterne har således ikke forhandlet overenskomst.

”Vi har slet ikke set om det er muligt at løse nogle af de egentlige knaster og afsøge mulighederne for at indgå en overenskomst,” pointerer Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Hun vurderer, at der venter Ryanair et enormt arbejde, hvis de rent faktisk ønsker at indgå overenskomster med deres piloter. Ikke bare i Storbritannien, men i hele Europa.

”Hvis de virkelig ønsker overenskomster på alle deres mere end 80 baser, så ligger der et meget stort projekt foran dem,” understreger Thilde Waast.

Direkte til forhandlingsbordet
FPU og Ryanair skal mødes den 8. februar i København til et møde, som Ryanair har bedt om. Selskabet har ikke villet oplyse til FPU hvad de ønsker at drøfte. Men hvis Ryanair ønsker at tegne overenskomster for at kunne bane vejen for at genåbne baser i Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn, så er Thilde Waast klar til at forhandle.

”Vi kan gå direkte til forhandlingsbordet. Vores ret til at forhandle med Ryanair om overenskomster for piloter på danske baser blev slået fast i Arbejdsretten i 2015,” påpeger Thilde Waast med henvisning til den meget omtalte sag, hvor Ryanair ikke ønskede at tegne overenskomst med FPU for sine stewardesser og piloter på de danske baser.

FPU vandt sagen i Arbejdsretten, hvilket fik Ryanair til at lukke sine baser i Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn.

Glad på kollegers vegne
Tirsdagens aftale mellem Ryanair og BALPA ændrer ikke noget hos FPU. Her står man fast på kravet om en overenskomst, hvis Ryanair skal genåbne sine danske baser.

”Vi er glade på vores engelske kollegers vegne, men det her ændrer reelt ikke noget. Vi står der, hvor vi står,” siger Thilde Waast forud for næste uges møde.

 

 

Relaterede artikler:

Ryanair indgår aftale med fagforening

Ryanair skal snart mødes med dansk fagforening

Ryanair ansætter ekspertforhandlere

Ryanair: Vi samarbejder ikke med fagforeninger

Ryanair kan være på vej med danske baser

Historisk møde mellem Ryanair og dansk fagforening

Ryanair-ledelsen kvæler oprør hos piloterne

Kvindelig Ryanair-kaptajn forrest i arbejdskamp