Piloter fra litauiske Small Planet Airlines.

FPU yder hjælp til organisering af baltisk flypersonale

Et stigende antal flyselskaber etablerer base i Baltikum, og nu vil Flyvebranchens Personale Union hjælpe baltisk flypersonale med at starte fagforeninger op.

Luftfartssektoren i Baltikum vokser kraftigt i disse år. Det hænger sammen med, at lønningerne i de tre baltiske stater ligget pænt under, hvad vi kender det fra Nordeuropa.

Det har blandt andet SAS fundet ud af, idet selskabet har valgt underleverandører, der kan gøre brug af den billigere omkostningsplatform i de tidligere sovjetrussiske republikker.

Nu vil Flyvebranchens Personale Union (FPU) – sammen med fagforeninger i andre europæiske lande – tage initiativ til at hjælpe piloter og kabineansatte i den baltiske luftfartssektor med at blive organiseret. En delegation rejser derfor til Baltikum i september for at holde orienterende møder. Det handler om at kunne give opbakning i form af midler, viden og støtte, og denne model har FPU også taget i brug i Rumænien, hvor man forsøger at hjælpe med at stifte en fagforening, der kan tage kampen op mod Wizz Air.

“Vi skal først og fremmest sørge for, at der er styr på vores eget marked. Dernæst skal vi have gang i den politiske maskine i EU, og den tredje ting handler om at få organiseret folk i de dele af Europa, der rent faktisk presser os på lønnen,” forklarer Anders Mark Jensen, der er næstformand i FPU, til CHECK-IN.dk.

SAS i direkte og indirekte kontakt med Baltikum
FPU er i øjeblikket i gang med at forhandle en overenskomst på plads med PAS Aviation, der som bemandingsselskab repræsenterer lettiske Regional Jet (Nordic Regional), der fra 15. august på kommende baser i København og Billund skal beskæftige et større antal piloter og kabinepersonale til fire ATR72-600 fly, der skal flyve for SAS.

Det har rystet FPU og danske politikere, at det lettiske flyselskab vil tilbyde 13.011 kroner i månedlig grundløn for junior first officers og tilsvarende 26.022 kroner som grundløn for en erfaren first officer med 1,500 timer i cockpittet bag sig.

 

Herudover er irske CityJet, der opererer 23 Bombardier CRJ900-fly for SAS, i gang med at ansætte piloter i Tallinn og Vilnius til at betjene nogle af CRJ900-flyene, der fremover vil få base i de to baltiske lufthavne.

“Vi kan aldrig stoppe, at arbejdsgiverne flytter danske jobs til udlandet, da der ikke er overenskomster, der kan stoppe det. Vi skal ikke matche de ansættelsesvilkår, der tilbydes i Baltikum, men vi kan lave fornuftige aftaler til det skandinaviske marked,” konstaterer FPU-næstformanden.

Primera og DAT i Baltikum
Det er ikke alene SAS, der har opdaget, at underleverandører baseret i Baltikum, kan tilbyde et billigere produkt end i Skandinavien. I 2014 flyttede Primera Air Scandinavia hele bemandingsdelen til Riga i Letland og etablerede et  helt nyt selskab ved navn Primera Air Nordic. Samtidig blev hovedparten af selskabets otte Boeing 737-fly flyttet fra den danske driftstilladelse til den lettiske.

Danish Air Transport (DAT) har siden 2003 haft datterselskabet DOT LT (tidligere Danu Oro Transportas, red.) i Litauen, idet det herigennem var muligt at sikre en billigere platform til nogle af koncernens operationer. I maj meddelte DAT, at man vil flytte en række administrations- og supportfunktioner til Litauen, hvilket skete samtidig med opsigelsen af op imod 20 medarbejdere, hvoraf omkring halvdelen var fra hovedkontor i Vamdrup.

 

Relaterede artikler:

Ny SAS-leverandør genoptager forhandlinger

SAS-flyvninger går fri af konflikt

CityJet får endnu en SAS-base i Baltikum

CityJet etablerer SAS-base i Tallinn

FPU dybt bekymret over Primera-udflagning

x

Læs Også

Kampagne stopper ikke indenrigs-blødning

På trods af en storstilet reklamekampagne til 10 millioner kroner strømmer passagererne i stor stil væk fra indenrigsflyene.

Islændinge lukker Grønlands-rute

Som led i en større sparerunde opgiver Air Iceland Connect sin rute til Grønlands største lufthavn. Selskabet har netop ansat grønlandsk salgsansvarlig.

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.