(Foto: Finnair)

Fra søfly til Asien-genvej – 90 år med Finnair

Verdens femteældste flyselskab, Finnair, har i dag sit 90-års-jubilæum. Selskabet startede med et søfly og to ruter og har siden vokset sig stor med speciale i Asien-trafikken.

Det nationale finske flyselskab, Finnair, kom til verden på vandet i de tusind søers land. Flyene var i de første mange år udstyret med pontoner om sommeren og ski om vinteren, for landet højt mod nord havde ingen flyvepladser på land. Selskabet blev stiftet som Aero Oy den 1. november i 1923.

Ideen til at stifte Aero Oy kom fra Bruno Otto Lucander. Lucander var direktør for speditionsfirmaet, Finland Spedition-Central, og i 1923 fik han til opgave at varetage de finske forretninger for det estiske flyselskab, Aeronaut. Det var her, han blev inspireret til at starte et flyselskab i Finland.

Kort efter blev Aero Oy stiftet, og Lucander udpegede straks flytypen Junkers F 13 som selskabets første fly. Det var samme fly, som Aeronaut brugte på sin rute til Helsinki fra Tallinn, og flyet var med sin lukkede kabine og plads til fire passagerer ideelt til det barske klima højt mod nord.

Flyet blev betalt med halvdelen af aktierne i det nystartede flyselskab hos Junkers i Tyskland.

Fra vand til land
Aero gennemførte sin første flyvning i foråret 1924. Turen gik til Tallinn, og ombord var der 162 kilo post. Få måneder efter blev Stockholm-ruten åbnet i et samarbejde med svenske ABA – som siden blev en del af SAS. Fra Stockholm kunne de rejsende fortsætte med tog til Gøteborg, der havde flyruter til København, Oslo og London.

Udover at flyve med passagerer og post arrangerede Aero også en lang række demonstrationsflyvninger i Finland, der skulle vække finnernes interesse for at flyve.

Aero havde i de første mange år til huse på havnen i Helsinki, da udbredelsen af flyvepladser på land var meget begrænset. Først i 1936 flyttede flyselskabet sine flyvninger fra vand til land, efter den første lufthavn i Helsinki blev etableret.

OL og jetfly
I 1939 brød Vinterkrigen ud i Finland. Sovjets angreb på Finland satte en brat stopper for Aeros aktiviteter, da selskabets fly blev sat under militær kontrol. Her kom flyene blandt andet til at spille en afgørende rolle i evakueringen af finnebørn.

Først med freden i 1944 kom Aero på vingerne igen. Den finske stat blev samme år storaktionær, og det første DC-3-fly blev sat i drift. I årene efter blev ruten til Stockholm genoptaget samtidig med, at nye destinationer – herunder København – blev åbnet. I 1951 havde Aero fået opbygget et rutenet med ni indenrigs- og fire udenrigsdestinationer.

I 1952 blev De Olympiske Lege afholdt i Helsinki. Legene gav stor fremgang for Aero, der som en del af forberedelserne havde anskaffet tre 52-sæders Convair 340-fly. Samme år flyttede Aero til den nye lufthavn i Helsinki – i dag Helsinki-Vantaa Airport – og det år rundede selskabet for første gang 100.000 rejsende.

Året efter blev ”Finnair” for første gang brugt som en del af Aeros markedsføring, men først efter 16 år blev det selskabets officielle navn.

Fremgangen for Aero betød også, at selskabet i 1960 kunne tage imod det første jetfly, Caravellen. Caravellen fløj med selskabet indtil 1983, hvor det blev erstattet af MD-80-fly.

Widebody-fly og de første Asien-ruter
I 1969 fik Aero de første langdistancefly, DC-8-62, ind i flåden. Disse fly kom til at spille en vigtig rolle for Finnair. Først på ruter til Sydeuropa og siden på den transatlantiske rute til New York.

DC-8-flyene var frem til 1975 Finnairs eneste langdistancefly, hvor selskabet fik det første DC-10-fly. Netop denne flytype blev særlig vigtig for Finnairs ambition om at flyve nonstop mellem Europa og Asien. Efter at have startet flyvninger til Bangkok i 1976 gik Finnair i 1983 ind på ruten til Tokyo, som det første flyselskab, der fløj nonstop fra Europa.

Det var en rejse på 11.024 kilometer fra Helsinki over Nordpolen og Beringstrædet til Tokyo. Flyvningen varede 13,5 timer, men sidenhen fik Finnair tilladelse til at flyve over Sibirien. I maj 1991 blev flyvningerne mellem Helsinki og Tokyo omlagt og rejsetiden gjort tre timer kortere.

DC-10-flyene blev fra 1990 løbende erstattet med videreudviklingen, MD-11, som Finnair var launch customer på.

Genvejen til Asien
Terror og SARS sendte hele luftfartsbranchen ud i krise i starten af det nye årtusind, hvilket også tvang Finnair til at opdyrke nye markedsområder. Ruterne til Asien blev i 2004 udset som særligt fordelagtige at satse på, i det hubbet i Helsinki netop ligger ”på vejen” mellem Europa og de nordasiatiske destinationer.

Udover at åbne nye ruter fokuserede Finnair også på at flyve mange frekvenser. Her har Finnair nydt særlig stor fordel af Helsinkis geografiske placering, da den ligger akkurat ”tæt nok” på Asien til at flyene kan nå frem og tilbage på et døgn.

I forbindelse med Asien-strategien begyndte Finnair også en flådefornyelse med indfasningen af de nye A340-fly. Samme år nåede Finnair op på at transportere otte mio. rejsende.

Sidste år havde Finnair 8,8 mio. rejsende, og selskabet flyver i dag til 60 destinationer, hvoraf de 15 ligger i Asien. Finnairs flyflåde er efter en større modernisering i dag sammensat af kort- og mellemdistance-fly fra Airbus A320-familien og langdistancefly af typerne Airbus A330 og A340. Den sidste MD-11’er forlod Finnair sidste år, og det sidste Boeing 757-fly er sat til at skulle forlade flåden i dette efterår.

Foto: Finnair