Pier G i Frankfurt Lufthavn (Grafik: Fraport AG)

Frankfurt Lufthavn får lavpristerminal

Frankfurt Lufthavn vil opgøre en lavprisfinger, der skal stå færdig i 2020 og betjene mellem fire og fem millioner passager om året.

I slutningen af oktober 2010 åbnede Københavns Lufthavn lavprisfingeren med navnet CPH Go, hvilket var en del af “dual airport” strategien, der var blevet besluttet et par år tidligere.

Det viser sig nu, at Københavns Lufthavn tilsyneladende var forud for sin tid og havde set, hvordan lavpristrafikken ville udvikle sig. For nu har Fraport AG, der er driftsselskabet bag Frankfurt Lufthavn, besluttet sig for at etablere en lavprisfinger i den tyske storlufthavn, der i 2016 var den fjeredestørste i Europa med 60,8 mio. passagerer.

Den nye lavprisfinger får navnet Pier G og var oprindeligt tiltænkt som anden fase af den nye Terminal 3, der skal aflaste det stigende pres i Terminal 1 og 2. I sidste uge blev ansøgningen om byggetilladelse afleveret til bystyret i Frankfurt, og det er meningen, at den nye lavprisfinger, der vil koste op imod 200 euro (1.5 mia. danske kroner, red) skal stå færdig i 2020 med en årlig kapacitet på fire til fem millioner passagerer.

Dermed får selskaber som Condor, Ryanair, TUIfly Deutschland, Wizz Air og WOW air mulighed for at benytte et terminalområde dedikeret til effektive point-to-point flyselskaber, der kan foretage hurtige turnarounds til lavere takster, mens passagererne stadig vil havde adgang til alle faciliteter og dermed den fuldt intergrerede hub-funktion.

“Indleveringen af ansøgningen om byggetilladelse til den nye Pier G er et vigtigt skridt, der gør det muligt for os at imødegå fremtidige kapacitetsbegrænsninger på Terminal 1 og 2 allerede i 2020. På det tidspunkt forventes vores to eksisterende terminaler at nærme deres kapacitetsgrænse på 64 millioner passager. Den grænse vil midlertidigt kunne udvides til omkring 68 millioner passagerer, men det vil være på bekostning af kvaliteten,” siger Stefan Scultze, der er bestyrelsesformand i Fraport AG.

Passagerer skal med bus
Terminal 3 ventes først at stå færdig i 2023, og indtil da vil passagerer fra Pier G blive transporteret i busser fra Terminal 1 og 2 fra nordsiden af lufthavnen. Der vil også blive etableret en midlertidig løsning for transport af bagage, og først i 2023 vil transport både passagerer og bagage blive tilsluttet de eksisterende systemer i den tyske storlufthavn.

Der er allerede planlagt en fase to for Pier G, der vil kunne udbygges til årligt at betjene op imod syv millioner passagerer, når den bliver tilsluttet Teminal 3. I en tredje og fjerde fase vil der blive tilkoblet jetbroer, således at boarding og deboarding vil blive hurtigere og mere effektivt.

Første spadestik til den nye lavprisfinger ventes taget i midten af 2018, og datterselskabet Fraport Ausbau Süd GmbH har allerede sendt opgaven i udbud i EU.

“Frankfurt er og forbliver en hub-lufthavn. Udviklingen af luftfartsmarkedet som helhed betyder imidlertid, at udover det traditionelle fuldservice-tilbud, som mange flyselskaber forventer af os, skal vi tage hensyn til behovene hos lavprisflyselskaber og løbende forbedre vores processer. Fra vores løbende samtaler med lavprisflyselskaber har vi erfaret, at korte turnaround-tider er en særlig prioritet i denne sektor,” lyder det fra Stefan Schultze.

Til sammenligning er CPH Go designet til at kunne rumme maksimalt seks mio. passagerer årligt, og seks år efter åbningen var der i 2016 i alt 3,6 mio. passagerer gennem lavprisfingeren, der primært benyttes af easyJet og Ryanair.

 

Relaterede artikler:

Våbenhvile mellem Frankfurt og Lufthansa

Ryanair med gigantoprustning i Frankfurt

Wizz Air ind på Lufthansas hjemmebane

Lufthansa og Ryanair tørner sammen i Frankfurt

Terminal 3 i Frankfurt på vej