Tre lækre forretter indledte hovedmåltidet på Delta One.

Fremragende service og mad på Delta One

ANMELDELSE: Flyvning med Delta på Delta One fra Amsterdam til Boston var en meget positiv oplevelse med kun enkelte skønhedspletter.

Baggrund
Den anmeldte flyvning fra Amsterdam til Boston var en del af en samlet rejse med KLM og Delta Airlines fra København til Boston den 16. maj 2018. Rejsen begyndte i Københavns Lufthavn med en Boeing 737-700 til Amsterdam Schiphol. Flyvningen fra Amsterdam til Boston havde rutenummer DL259 og blev foretaget på Delta One, som er Delta Air Lines internationale business class. Flyvetiden var sat til syv timer og 53 minutter.

Om flyvningen
Dato: 16. maj 2018
Flynummer: DL259
Fra/til: Amsterdam – Boston
Flyselskab: Delta Air Lines
Flytype: Airbus A330-300
Serviceklasse: Delta One
Bagage: Indchecket og håndbagage
Sæde: 8J

Før rejsen
Muligheden for at checke ind hjemmefra via hjemmeside eller mobil blev ikke benyttet, da jeg alligevel skulle checke bagage ind i lufthavnen og ikke forventede kø ved KLM’s Sky Priority check-in i Københavns Lufthavn. Det viste sig at holde stik, og bagagen blev checket in hele vejen til Boston. Sædereservation var foretaget allerede ved bestilling af billetten.

KLM/Delta tillader to stykker check-in bagage på hver maksimalt 32 kg på business class, samt to stykker håndbagage og et styk tilbehør med en samlet vægt på 18 kg. Jeg havde kun en kuffert til check-in og en mindre rygsæk som håndbagage.

I lufthavnen
Efter ankomst til Amsterdam havde jeg en ventetid på tre timer og 50 minutter før næste flyvning med afgang kl. 11.15. Turen fra ankomstgaten til non-Shengen området i Schiphol-lufthavnen med KLM’s Crown Lounge var forholdsvis lang og undervejs skulle jeg gennem paskontrollen. Jeg benyttede mig af muligheden for automatisk paskontrol, og det tog mindre end to minutter for maskinen at scanne passet og sammenligne det med billedet af mit ansigt.

KLM’s Crown Lounge i Amsterdam.

Den store Crown Lounge i non-Shengen området er i øjeblikket under ombygning frem til marts 2019, og antallet af tilgængelige sæder er derfor mindre end sædvanligt. Det var dog ikke noget problem at finde en ledig lænestol i den lyse og venlige lounge, selv om der var mange mennesker. Til gengæld var der kø ved det begrænsede antal toiletter under ombygningen.

Der var et fint udvalg af morgenbrød, croissanter, pålæg, ost mv. i loungens tag-selv bar, hvor der også var mulighed for at brygge en frisk kop espresso eller almindelig kaffe. Der var ligeledes et pænt udvalg af forskellige slags juice, sodavand, vin, øl og spiritus.

Boarding
Jeg var ved gate E1 cirka en time før afgang, hvor mange passagerer allerede stod i kø, mens der ikke var ledige sæder i gaten. Det var umuligt at overskue, om en af køerne var for Sky Priority-passagerer, så der var ikke andet at gøre end at stille sig bagerst i køen og vente.

Da boardingen begyndte efter et kvarters tid, blev der dog hurtigt skabt én kø til economy og en kortere kø til Sky Priority. Med den prioriterede boarding var jeg som Delta One-passager blandt de første, der kunne bevæge sig gennem gangbroen mod flyet.

De smilende stewardesser bød velkommen om bord i Airbus 330-300 flyet, og jeg fandt hurtigt min vinduesplads med sædenummer 8J, og der var god plads til håndbagagen på hattehylden ovenover.

Jeg havde samme morgen i en mail fra Delta fået besked om, at flyet vil være 15 minutter forsinket i afgang fra Amsterdam, hvilket var en god service. Flyet havde dog pushback kl. 11.25, så forsinkelsen blev kun på 10 minutter.

Sæde og underholdningssystem
Delta One-kabinen i A330-flyet var indrettet med 34 flat bed-sæder (180 graders hældning) i en 1-2-1 konfiguration med en afstand på 80 tommer mellem sæderne. De 21 tommer brede sæder var skråtstillede, så jeg havde fornemmelsen af at have min egen private minikabine at slappe af i.

Full flat-bed med dyne og pude fra Westin Heavenly.

På lædersædet lå der pude og dyne fra Westin Heavenly (begge med silkeblødt betræk) og på bordet ved siden af var placeret en flaske vand, en toilettaske fra TUMI og en stofpose med et sæt støjdæmpende hovedtelefoner af mærket LSTN. Toilettasken indeholdt strømper og sovemaske, Kiehl’s håndcreme og læbepomade, tandbørste, tandpasta og mundskyl.

Sædet var udstyret med strømstik og USB-stik til opladning af enheder, og der var flere opbevaringsrum i forskellige størrelser i sædet. Sædet havde en række justeringsmuligheder – herunder knapper for fuld vandret position og fuldt oprejst position.

Støjdæmpende hovedtelefoner af mærket LSTN.

Underholdningssystemet bød på hundredvis af film – heriblandt cirka 25 premierefilm. Der var også mange serier fra blandt andet HBO, Disney, AMC og FX at vælge imellem, men det tog mig noget tid at gennemskue systemet. For at se serierne i Delta Studio, skulle man nemlig streame dem til sin egen laptop, tablet eller smartphone. Det krævede, at man forbandt sin enhed til det gratis WiFi-system om bord og downloadede en app fra Gogo Entertainment.

Jeg benyttede mig ikke af denne mulighed og havde foretrukket at have det samme store udvalg på den indbyggede skærm ved sædet, frem for at sidde og rode med egne enheder, WiFi-forbindelse og download af apps. Udvalget af film var dog rigeligt til den syv timer lange flyvning.

Det gratis WiFi-system gav adgang til at sende beskeder via Messenger, WhatsApp, iMessage, hvilket fungerede fint. WiFi-forbindelse med alle muligheder på nettet kostede syv dollar for en times internetforbindelse, 19 dollar for tre timer eller 22 dollar for den fulde internetforbindelse under hele flyveturen. Den service burde dog i mine øjne være gratis for passagerer på Delta One.

Måltider og service
Under boarding blev der serveret juice og champagne, og efter cirka en times flyvning startede serveringen. Forinden var der i god tid blevet udleveret en menu med den aktuelle ”Spring 2018 menu”.

Inden måltidet blev der udleveret varme vaskeklude, og budt på en aperitif, hvor man blandt andet kunne prøve en Signature Delta Sunrise Cocktail med gin, tranebærjuice og ginger ale. Jeg tog i stedet et glas hvidvin, hvor valget stod mellem en portugisisk fra Tejo-regionen eller en fransk Cotes du Rhone Blanc.

Lune nødder og et glas hvidvin inden middagen.

Aperitiffen fik delikat selskab af en lille skål blandede, lune og let saltede nødder. Forinden var der blevet dækket op med hvid dug på bordet foran mig.

Forretten bestod af tre små retter – ingefærmarinerede rejer med agurke-relish, sorte sesamfrø og Yuzu-mayonnaise, thai kokossuppe samt en blandet salat.

Til hovedret kunne man vælge mellem Roti-kylling, grillet oksemørbrad, stegt laksefilet eller ravioli med gedeost og peberfyld. Jeg valgte oksemørbraden, som blev serveret med fregola sarda – en slags couscous fra Sardinien, grillede grønne asparges og gulerødder samt en balsamico-sauce. Hertil valgte jeg et glas Pinot Noir fra Monterey i Californien. Alternativet på vinmenuen var en spansk Faustino Rioja Reserva.

Der var fire valgmuligheder til hovedret. Her oksemørbrad med grøntsager.

Til dessert kunne man vælge mellem vanille-is sundae, chokolade ganache eller et udvalg af oste. Jeg valgte chokoladen og nød et glas Dow’s LBV portvin til.

Alle retter og vine var på et fremragende niveau – både i smag og anretning, ligesom servicen fra kabinepersonalet var i top. Der blev eksempelvis med passende mellemrum budt på mere vin, vand og brød, og servicen blev ryddet af lige på det rette tidspunkt, så man lige fik en pause med rent bord, inden næste ret.

Før landingen blev der serveret et let måltid.

Selv om det var en dagflyvning, gik de fleste passagerer i Delta One-kabinen til ro efter måltidet, og jeg fik selv en god middagslur på cirka tre timer (havde været oppe før kl. 04.00 for at nå det tidlige morgenfly fra CPH).

Under hele flyvningen var der mulighed for at forsyne sig med diverse snacks i pantryet. Cirka en time før ankomst blev der serveret et let måltid, hvor man kunne vælge mellem en cuban pork-sandwich eller en blandet salat med grillet kylling, gedeost, valnødder, abrikoser og tomater. Jeg valgte salaten, som var frisk og velsmagende.

Den rummelige Delta One-kabine på A330-flyet.

Trods den lille forsinkelse i afgang fra Amsterdam ankom flyet lidt før tid til Boston. Der var ingen kø ved immigration i lufthavnen, og paskontrollen foregik via automater, så man var igennem på få minutter. Bagagen kom også hurtigt på båndet, og alt i alt var jeg ude af lufthavnen på under en halv time.

Samlet bedømmelse
Rejsen med Delta fra Amsterdam til Boston levede fuldt op til forventningerne til et businessclass-produkt. Delta vinder især på måltiderne og servicen om bord, og man sover virkelig som en drøm i sengetøjet fra Westin Heavenly.

De eneste skønhedspletter var de lidt kaotiske forhold ved gaten i Amsterdam samt underholdningssystemets begrænsninger (serier kan kun streames) og betaling for WiFi udover beskeder.

 

Baggrund Den anmeldte flyvning fra Amsterdam til Boston var en del af en samlet rejse med KLM og Delta Airlines fra København til Boston den 16. maj 2018. Rejsen begyndte i Københavns Lufthavn med en Boeing 737-700 til Amsterdam Schiphol. Flyvningen fra Amsterdam til Boston havde rutenummer DL259 og blev foretaget på Delta One, som er Delta Air Lines internationale business class. Flyvetiden var sat til syv timer og 53 minutter. Om flyvningen Dato: 16. maj 2018 Flynummer: DL259 Fra/til: Amsterdam - Boston Flyselskab: Delta Air Lines Flytype: Airbus A330-300 Serviceklasse: Delta One Bagage: Indchecket og håndbagage Sæde: 8J Før rejsen Muligheden…

Bedømmelse

Antal stjerner

Oversigt :
Plus: Måltider, service, sengetøj.
Minus: Underholdningssystem, WiFi.